The new journalistic discourse in teaching in higher education institutions
DOI:
https://doi.org/10.15665/re.v14i2.775Keywords:
Education, modern journalism, subjectivity, journalistic genres, teaching and learning strategies.Abstract
This paper raises on the profession of journalist and strategies for teaching in social communication programs. As a research result, the premise is that every day seems more inevitable than the print media are doomed to extinction. This pushes the authors, first, to shed light on what are the mechanisms for traditional media can survive; and second, to question the needs of a student passionate about the narrative of the press to stand in the field. Article begins with a claudication of objectivity as a paradigm of journalism. He proposes an ethical shift to the subjective, based on the interpretation and humanization of the stories that interest the reader. It also reflects on the application in the educational field and seeks to validate the orientation of teaching and learning to the various journalistic genres. These questions will try to answer in the following lines based on the teaching practice in the program of Social Communication - Journalism at the Universidad Autonoma del Caribe, which has the objective, rather than teach journalism, generate in students skills in quality journalism, and in line with the new realities and narrative techniques.References
Alsina, M. R. (1999). Alsina, R.
(1989). Miguel. La construcción de
la noticia. Barcelona.: Editorial Paidós.
Alsina, M. R. (16 de marzo de
. Crítica a la objetividad periodística.
Obtenido de http://
www.nombrefal- so.com.ar/index.
php?pag=98
Barbero, J. M. (2011). Los estudios
de recepción en Colombia: De las
mediaciones -otravez-. En Ciespal,
Análisis de recepción en América
Latina (págs. 167-198). Quito: Ciespal.
Calzadilla, I. (2016). De la noticia
factual a la interpretativa. Razón y
Palabra, 1-21.
Fallaci, O. (1986). Entrevista con la
historia. Barcelona: Caralt Editores.
García, F. G. (2008). La objetividad
periodística: entre el mito y la utopía.
Sala de Prensa.
Grisales, J. M. (2012). Enseñar periodismo
para leer y narrar la sociedad
del siglo XXI. Santiago de Chile:
Cuadernos de Información.
Gutiérrez, J. C. (2015). Unesco y la
mejora de formación de los periodistas.
index.comunicación, 9-20.
Martín, G. (1987). Géneros periodísticos.
Barcelona: Paraninfo.
Martínez, T. E. (1997). Periodismo
y Narración: desafíos para el siglo
XXI. Sociedad Interamericana de
Prensa (pág. 10). México: Cuadernos
de Literatura.
Mendoza, P. A. (04 de Julio de
. La objetividad no existe en el
periodismo moderno. (Semana, Entrevistador)
Montiel, M. A. (febrero de 2006).
Razon y palabra. Obtenido de
http://razonypalabra.org.mx/anteriores/
n49/bienal/Mesa%2013/
ponenciamontiel.pdf
Oliveira, F. P. (2009). Teoría del
Periodismo. Sevilla: Comunicacioón
Social Ediciones.
Restrepo, J. D. (2001). La objetividad
periodística: utopía y realidad.
Chasqui, 70-78.
Saad, A. S. (2008). La narración: el
arte de contar la historia. Encuentros,
-36.
Saad, A. S. (2012). La subjetividad
en el discurso periodístico. Razón y
Palabra, 15.
Simanca, A. S. (17 de Noviembre
de 2001). Sala de Prensa. Obtenido
de http://www.saladeprensa.org/
art289.htm
Simanca, J. D. (26 de Octubre de
. La Crónica. Obtenido de Sala
de Prensa: http://www.saladeprensa.
org/art276.htm
Sims, N. (2002). Los periodistas
literarios. Bogotá: Ancora Editores.
Tornejo, J. M. (2014). Escribir para
la red. Barcelona: Universidad Autónoma
de Barcelona.
Ulanovzky Sack, D. (1999). Los
desafíos del nuevo milenio. Buenos
Aires: Aguilar.
Van Dijk, T. (2007). Estructura y
funciones del discurso. Siglo XXI.
Wolf, T. (1972). El nuevo periodismo.
Barcelona: Anagrama.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).