The new journalistic discourse in teaching in higher education institutions

Authors

  • Anuar Saad Saad Universidad Autónoma del Caribe
  • Jaime De la Hoz Simanca Universidad Autónoma del Caribe

DOI:

https://doi.org/10.15665/re.v14i2.775

Keywords:

Education, modern journalism, subjectivity, journalistic genres, teaching and learning strategies.

Abstract

This paper raises on the profession of journalist and strategies for teaching in social communication programs. As a research result, the premise is that every day seems more inevitable than the print media are doomed to extinction. This pushes the authors, first, to shed light on what are the mechanisms for traditional media can survive; and second, to question the needs of a student passionate about the narrative of the press to stand in the field. Article begins with a claudication of objectivity as a paradigm of journalism. He proposes an ethical shift to the subjective, based on the interpretation and humanization of the stories that interest the reader. It also reflects on the application in the educational field and seeks to validate the orientation of teaching and learning to the various journalistic genres. These questions will try to answer in the following lines based on the teaching practice in the program of Social Communication - Journalism at the Universidad Autonoma del Caribe, which has the objective, rather than teach journalism, generate in students skills in quality journalism, and in line with the new realities and narrative techniques.

References

Alsina, M. R. (1999). Alsina, R.

(1989). Miguel. La construcción de

la noticia. Barcelona.: Editorial Paidós.

Alsina, M. R. (16 de marzo de

. Crítica a la objetividad periodística.

Obtenido de http://

www.nombrefal- so.com.ar/index.

php?pag=98

Barbero, J. M. (2011). Los estudios

de recepción en Colombia: De las

mediaciones -otravez-. En Ciespal,

Análisis de recepción en América

Latina (págs. 167-198). Quito: Ciespal.

Calzadilla, I. (2016). De la noticia

factual a la interpretativa. Razón y

Palabra, 1-21.

Fallaci, O. (1986). Entrevista con la

historia. Barcelona: Caralt Editores.

García, F. G. (2008). La objetividad

periodística: entre el mito y la utopía.

Sala de Prensa.

Grisales, J. M. (2012). Enseñar periodismo

para leer y narrar la sociedad

del siglo XXI. Santiago de Chile:

Cuadernos de Información.

Gutiérrez, J. C. (2015). Unesco y la

mejora de formación de los periodistas.

index.comunicación, 9-20.

Martín, G. (1987). Géneros periodísticos.

Barcelona: Paraninfo.

Martínez, T. E. (1997). Periodismo

y Narración: desafíos para el siglo

XXI. Sociedad Interamericana de

Prensa (pág. 10). México: Cuadernos

de Literatura.

Mendoza, P. A. (04 de Julio de

. La objetividad no existe en el

periodismo moderno. (Semana, Entrevistador)

Montiel, M. A. (febrero de 2006).

Razon y palabra. Obtenido de

http://razonypalabra.org.mx/anteriores/

n49/bienal/Mesa%2013/

ponenciamontiel.pdf

Oliveira, F. P. (2009). Teoría del

Periodismo. Sevilla: Comunicacioón

Social Ediciones.

Restrepo, J. D. (2001). La objetividad

periodística: utopía y realidad.

Chasqui, 70-78.

Saad, A. S. (2008). La narración: el

arte de contar la historia. Encuentros,

-36.

Saad, A. S. (2012). La subjetividad

en el discurso periodístico. Razón y

Palabra, 15.

Simanca, A. S. (17 de Noviembre

de 2001). Sala de Prensa. Obtenido

de http://www.saladeprensa.org/

art289.htm

Simanca, J. D. (26 de Octubre de

. La Crónica. Obtenido de Sala

de Prensa: http://www.saladeprensa.

org/art276.htm

Sims, N. (2002). Los periodistas

literarios. Bogotá: Ancora Editores.

Tornejo, J. M. (2014). Escribir para

la red. Barcelona: Universidad Autónoma

de Barcelona.

Ulanovzky Sack, D. (1999). Los

desafíos del nuevo milenio. Buenos

Aires: Aguilar.

Van Dijk, T. (2007). Estructura y

funciones del discurso. Siglo XXI.

Wolf, T. (1972). El nuevo periodismo.

Barcelona: Anagrama.

Published

2016-07-29

How to Cite

Saad Saad, A., & De la Hoz Simanca, J. (2016). The new journalistic discourse in teaching in higher education institutions. Encuentros, 14(2). https://doi.org/10.15665/re.v14i2.775