Theoretical approach to a contemporary educational geography, politics and communication
DOI:
https://doi.org/10.15665/re.v14i2.774Keywords:
Educación, Política, Comunicación, Educación política.Abstract
This article of bibliographical review tries to explore the concepts and contemporary notions about an educational, political and communicative field. It is explained that the formation of a person in general acquires new senses and that the current society citizen is that one who through the securing, production and creation of knowledge, is capable of recognizing the contexts where he is able to co-construct his significance and his performance. This research demonstrates that the transformations in the educational, political, and communicative ambiances are long lasting, and they are not induced by conscience, or by the speech of conscience, but it would be necessary to generate a few conditions of material and cultural reproduction by the individuals, which would involve in the institutions, transformations, in the interaction of the same ones, as political actors and according to the subjects that compose them, generating innumerable expectations, which might not be all tackled in this article given the magnitude of its range. For this reason, this research tries to articulate the Humanist vision of education, politics, and communication, as sciences, disciplines or fields of study, from a qualitative and theoretical - conceptual perspective. The research methodology is faced from the critical - social theory, as emergent theory, which allows to open the debate incorporating contemporary points of view and in context with reality, tackling the theoretical and extra-theoretical interests that arise in the process. The challenge we face involves a complex look to many fields of knowledge transversely, from human sciences to social sciences, in the opening to the comprehension of new rationalities and new cartographies, and perhaps, new ways of thinking considering transdisciplinarity.
Keywords: Education, Politics, Communication, Education policy.
References
Abelló, L., Arnanz, E., Avila, A., Aznar, P., Barba, C., Batlle, R., Manovel, M., López J., Pérez, A., Rodríguez, H. y Subirats, J. (2008). Educación y ciudadanía en un cambio de época. En: Documentos para el debate. Vol. 2. Madrid: Fundación Esplai. pp. 1-100.
Aguilar, L. (2000). Caminos de la Educación Política. En: Revista Electrónica Sinéctica. Núm. 16. México: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente. pp. 37-44.
Aguilera, O. (2010). Cultura política y política de las culturas juveniles. En: Utopía y praxis latinoamericana. Vol. 15, Núm. 50. Venezuela: Universidad de Zulia. pp. 91 – 210.
Aparicio, P. (2005) Los jóvenes, educación y política de juventud en Argentina. Restricciones y desafíos de la integración social en el contexto de la globalización. La Revista Venezolana de Educación (Educere). Vol.9, no.30, p.287-296. ISSN 1316-4910.
Arendt, Hannah. (1997) ¿Qué es la política? Barcelona, Paidós.
Barbero, J. (2001). De Las políticas de comunicación a la re-imaginación de la política. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales Nueva Sociedad 175. Culturas, medios y políticas. Septiembre-octubre. Pág. 70-84.
Batallán, G. y Campanini, S. (2008). La participación política de niñas y jóvenes – adolescentes. Contribución al debate sobre la democratización de la escuela. En: Cuadernos de Antropología Social. Nº 28. ISSN: 0327-3777. Argentina: Universidad de Buenos Aires. pp. 85–106, 2008.
Bejarano A.M. y Willis M.E. (2006) La ciencia Política en Colombia de Vocación a Disciplina. Revista de ciencia política / volumen 25 / nº 1 / / 111 – 123. Universidad Nacional de Colombia.
Botero, P., Ospina, H. F., Gómez, E. A., & Gutiérrez-Ospina, M. I. (2008). Condiciones de participación y formación política de jóvenes colombianos constructores de paz. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 1. Bogotá-Colombia. p. 81-94.
Bourdieu, Pierre (1999) Intelectuales, política y poder, Buenos Aires, Eudeba, 1999 Campo del poder, campo intelectual y habitus de Clase.
Bourdieu, Pierre, (1992) Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona, Anagrama.
Buitrago, Francisco Leal, (1998). La profesionalización de los estudios políticos en Colombia. Análisis político. No. 3 ENE/ABR Instituto De Estudios Políticos Y Relaciones Internacionales (IEPRI). Universidad Nacional De Colombia.
Cobos Guevara, E (1999) Aproximaciones Sociológicas en Torno a la Cultura Política Colombiana. Reflexión Política, diciembre, año 1, número 2. Universidad Autónoma de Bucaramanga.
Crick, Bernard. En defensa de la Política. (En defensa de la política. Crick, Bernard. Marzo 2001.Kriterios KR 1ISBN: 978-84-8310-736-2. País edición: España)
Díaz, A. (2003). Una discreta diferenciación entre la política y lo político y su incidencia sobre la educación en cuanto a la socialización política. En: Reflexión política. Bucaramanga: Universidad Autónoma de Bucaramanga. pp. 49 - 58.
Díaz, A. (2004). Socialización política en la perspectiva educación/comunicación. En: Reflexión política. Junio, Año 001, Núm. 11. Colombia: Universidad Autónoma de Bucaramanga. pp. 170-177
Díaz, A. (2005). Subjetividad política y ciudadanía juvenil. En: Les Cahiers de Psychologie politique. Número 7, Julio. Disponible en línea: http://lodel.irevues.inist.fr/cahierspsychologiepolitique/index.php?id=1140
Díaz, Á. (2005). Representaciones sociales juveniles sobre la democracia. En: Reflexión política. Vol. 7, No. 13. Colombia: Universidad Autónoma de Bucaramanga. pp. 180 – 191.
Eric Hobsbawn. 1998. Historia del siglo xx crítica. Título original: EXTREMES. THE SHORT TWENTIETH CENTURY 1914-1991.Michael Joseph Ltd, Londres. De la traducción castellana para España y América: Grijalbo Mondadori. Buenos Aires (1093) Buenos Aires – Argentina.
Espitia, U. y Valderrama, C. (2009). Hacia una apertura política del campo comunicación-educación. En: Revista Nómadas. Núm. 30, Abril. Colombia: Universidad Central. pp. 164-179. Disponible en PDF en: http://www.ucentral.edu.co/sites/tienda/images/stories/iesco/revista_nomadas/30/nomadas_30_12_ev_hacia_una_apertura.pdf
Ferguson, R. (1994). Debates about Media Education and Media Studies in the UK. Critical Arts Journal, No. 8. South Africa: University of Natal. Citado por: Morduchowicz, R. (2009). Cuando la educación en medios es política de Estado. Revista Comunicar. Vol. XVI, Núm. 32. España: Grupo Comunicar. pp. 131-138. Disponible en PDF en: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/158/15812476016.pdf
Finkenthal, M. 1998. Rethinking Logic: Lupasco, Nishida and Matte Blanco. Bulletin Interactif du Centre International de Recherches et Études Transdisciplinaires. http://perso.club-internet.fr/nicol/ciret/
Francesc P. ¿DÓNDE ESTÁN LAS LLAVES? Investigación politológica y cambio pedagógico. En la educación cívica. Revista: Aprendiendo a ser ciudadanos. Experiencias sociales y construcción de la ciudadanía entre los jóvenes. Universitat Pompeu Fabra, Barcelona. P. 235-257.
Francesc Pedró. « ¿DÓNDE ESTÁN LAS LLAVES?». Investigación politológica y cambio pedagógico. En la educación cívica. Revista: Aprendiendo a ser ciudadanos. Experiencias sociales y construcción de la ciudadanía entre los jóvenes. Universitat Pompeu Fabra, Barcelona. P. 235-257.
Giraldo, A. (2010). Ciudadanía y participación política en los jóvenes de Manizales. En: Revista Ánfora. Año 17. Número 29. Colombia: Universidad Autónoma de Manizales. Pp. 91-104.
González, M. (2002). Educación y política. Claves para el futuro de la democracia. En: Anales de la Cátedra Francisco Suárez. No. 36. España: Universidad de Santiago de Compostela. pp. 363-372.
Henao Willes M. C. y Castro J.O. (2001) Compiladores. Estados del Arte de la Investigación en Educación y Pedagogía. Artículo: Formación Ética, Valores y Democracia. Hoyos Vásquez Guillermo. Bogotá. COLCIENCIAS. SOCOLPE.
Henao, J., Ocampo, A., Robledo, A. y Lozano, M. (2008). Los grupos juveniles universitarios y la formación ciudadana. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Hopenhayn, M. (2003). Educación, comunicación y cultura en la sociedad de la información: una perspectiva latinoamericana. En: CEPAL, No. 12, Serie Informes y Estudios Especiales. Santiago de Chile. Disponible en: http://www.eclac.org/publicaciones/. [Consultado en noviembre de 2004]. Citado por: Espitia, U. y Valderrama, C. (2009). Hacia una apertura política del campo comunicación-educación. En: Revista Nómadas. Núm. 30, Abril. Colombia: Universidad Central. pp. 164-179. Disponible en PDF en: http://www.ucentral.edu.co/sites/tienda/images/stories/iesco/revista_nomadas/30/nomadas_30_12_ev_hacia_una_apertura.pdf
IIF “LUIS VILLORO” DE LA UMSNH Citando a E. Dussel, 2007, Materiales para una política de la liberación, UANL-PyV, México, D. F., pág. 328. Y, L. Villoro, 2007, Los retos de la sociedad por venir, FCE, México, D, F., pág. 183. M (paper)
Irene Aguado Herrera. (2010). Laura Palomino Garibay. JÓVENES, PARTICIPACIÓN POLÍTICA Y CAMPAÑA DEL MIEDO. UNIVERSIDAD NACIONAL AUTÓNOMA DE MÉXICO. Revista Electrónica de Psicología Iztacala. Vol. 13 No. 2. Mayo de 2010.
Kuhn, Thomas. 1962. La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica. Argentina.
Lenzi, A. y otros. (2005). Educación ciudadana y comprensión. En: Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. Mérida-Venezuela. ISSN 1316-9505. Enero-Diciembre. Nº 10. pp. 101-131.
López de la Roche, F. (2003). Historia, modernidades, medios y ciudadanía en los estudios culturales latinoamericanos. En: Educación y cultura política. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional. Plaza y Janes.
Magariños de Morentin, Juan. 1996. Esbozo Semiótico. Para una metodología de base en ciencias sociales. Facultad de Periodismo y Comunicación Social. Universidad Nacional de La Plata. Buenos Aires. Reeditado en Fundamentos Lógicos de la Semiótica. Edicial. Primera edición, 1991.
Maigret, E. (2005). Sociología de la Comunicación y de los medios. México: Fondo de Cultura Económica.
Martín-Barbero (2007). Heredando el futuro. Pensar la educación desde la comunicación, Publicado en Rev. Nómadas, Nº 5, Santa Fé de Bogotá (Colombia), Univ. Central.
Martín-Barbero, Jesús (2002). La educación desde la comunicación. México: Gustavo Gili.
Martín-Barbero. (2003). El Oficio de cartógrafo. En: Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica.
Martínez H. Katia & Álvarez T. (2014). Hacia una Universidad Investigadora, Educadora y Administradora de lo público en el contexto de la globalización. Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe, 12 (1), 61-74.
Martínez H. Katia. (2015). Políticas de las Multitudes. Medios alternativos de comunicación social en el contexto biopolítico contemporáneo. Editorial Académica Española. Berlín, Alemania.
Martínez, M., Silva, C., Morandé, M. y Canales, L. (2010). Los jóvenes ciudadanos: reflexiones para una política de formación ciudadana juvenil. En: Última Década. Nº 32. Valparaíso: CIDPA. pp. 105-118.
Mata, M. (2002). Comunicación, ciudadanía y poder. Pistas para pensar su articulación. En: Diálogos de la Comunicación, No. 64, noviembre. FELAFACS. Disponible en: http://www.felafacs.org/files/5.Marita.pdf pp. 64-76. Citado por: Espitia, U. y Valderrama, C. (2009). Hacia una apertura política del campo comunicación-educación. En: Revista Nómadas. Núm. 30, Abril. Colombia: Universidad Central. pp. 164-179. Disponible en PDF en: http://www.ucentral.edu.co/sites/tienda/images/stories/iesco/revista_nomadas/30/nomadas_30_12_ev_hacia_una_apertura.pdf
Morduchowicz, R. (2009). Cuando la educación en medios es política de Estado. Revista Comunicar. Vol. XVI, Núm. 32. España: Grupo Comunicar. pp. 131-138. Disponible en PDF en: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/158/15812476016.pdf
Mouffe, Ch. (1998). El retorno de lo político. Paidós, Barcelona. Citada por: Aguilera, O. (2010). Cultura política y política de las culturas juveniles. En: Utopia y praxis latinoamericana. Vol. 15, Núm. 50. Venezuela: Universidad de Zulia. pp. 91 – 210. Disponible en PDF en: http://www.scielo.org.ve/pdf/upl/v15n50/art07.pdf / http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=27915750007
Najmanovich, Denise. (2002). La complejidad: de los paradigmas a las figuras del pensar, COMPLEXUS Revista de Complejidad, Ciencia y Estética, Universidad CAECE, Buenos Aires, Argentina.
Rivera, Juan. (2015). Michael Walzer y la educación como un bien social autónomo. Perspectiva crítica. Revista Zétesis, no. 1, vol. 2, enero de 2015, pp. 64 – 79.
Villoro, Luis. (2007). Los retos de la Sociedad por venir. Fondo de Cultura Económica. México.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).