Characterization of specialised knowledge of the teacher in modeling trigonometric functions in GeoGebra

Authors

  • Ivan Padilla-Escorcia universidad del atlantico

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v20i02-Julio-dic..2850

Keywords:

Mathematics teacher, modeling, geogebra, knowledge of mathematics teaching, trigonometric functions, ict

Abstract

The objective of this research was to characterize the specialized knowledge of the teacher in the modeling of trigonometric functions using the GeoGebra software. For this, with a qualitative approach and with an instrumental case study design, 13 non-participating observation units, a field diary, a questionnaire and a semi-structured interview were carried out with a teacher with training and experience in teaching mathematics mediated by ICT. This research was based on the MTSK model as a theoretical reference, specifically in the subdomains knowledge of the subjects and knowledge of the teaching of mathematics and their respective categories. The main finding was the relationships that exist between the categories of these subdomains with respect to the fact that within the specialized knowledge that the teacher who teaches mathematics must have, there is the in-depth theoretical knowledge of the contents, and then by means of a tool, whose purpose is teaching, as is the case of GeoGebra, to apply these contents of which you already have the knowledge to develop mathematical skills such as modeling.

References

Advíncula, E., Beteta, M., León, C., Torres, I., & Montes, M. (2021). El conocimiento matemático del profesor acerca de la parábola: diseño de un instrumento para su investigación. Revista Uniciencia, 35(1), 1-21. DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ru.35-1.12

Aguilar-González., Muñoz-Catalán., & Carrillo, J. (2019). An Example of Connections between the Mathematics Teacher’s Conceptions and Specialised Knowledge. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15(2), 1-15. https://doi.org/10.29333/ejmste/101598

Alfaro, C., Flores, P., & Valverde, G. (2020). Conocimiento especializado de profesores de matemática en formación inicial sobre aspectos lógicos y sintácticos de la demostración. PNA, 14(2), 85-117. https://doi.org/10.30827/pna.v14i2.9363

Ball, D., Thames, M., & Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching. What makes it Special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554

Blum, W., Galbraith, P., Henn, H., & Niss, M. (2007). Modelling and applications in mathematics education: the 14th ICMI study. New ICMI Study Series Volume 10

Carrillo, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P.,

Aguilar, A., Ribeiro, M., & Muñoz, M. (2018). The mathematics teacher’s specialized knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 236-253. DOI: 10.1080/14794802.2018.1479981

Carrillo, J., Climent, N., Contreras, L.,& Muñoz, M. (2013). Determining specialized knowledge for mathematics. In Proceedings of the CERME (Vol 8, pp. 2985-2994)

Carter, S. (2020). Case Study Method and Research Design: Flexibility or Availability for the Novice Researcher? En H. van Rensburg & S. O'Neil (Eds.), Inclusive Theory and Practice in Special Education (pp. 301-326). Hershey, Pennsylvanie: IGI-Global. 10.4018/978-1-7998-2901-0.ch015.

Delgado, R., & Zakaryan, D. (2019). Relationships Between the Knowledge of Practices in Mathematics and the Pedagogical Content Knowledge of a Mathematics Lecturer. International Journal of Science and Mathematics Education, 1-21. DOI: 10.1007/s10763-019-09977-0

Escudero-Ávila, D., & Carrillo, J. (2020). El Conocimiento Didáctico del Contenido: Bases teóricas y metodológicas para su caracterización como parte del conocimiento especializado del profesor de matemáticas. Educación Matemática, 32(2), 1-38.DOI: 10.24844/EM3202.01

Fennema, E., & Franke, L. (1992). Teacher´s Knowledge and its impact. In. D.A. Grows (Ed). Handbook of research on mathematics teaching and learning, 147 – 164

Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Montes, M., Aguilar, Á., & Carrillo, J. (2014). Nuestra modelación del conocimiento especializado del profesor de matemáticas, el MTSK. Publisher Universidad de Huelva Publicaciones, 57 -72

Flores-Medrano, E., Montes, M., Carrillo, J., Contreras, L., Muñoz, M., & Liñan, M. (2016). El Papel del MTSK como Modelo de Conocimiento del Profesor en las Interrelaciones entre los Espacios de Trabajo Matemáticos. Bolema - Mathematics Education Bulletin, 30(54), 204 -221. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v30n54a10.

Granados-Ortiz, C., & Padilla-Escorcia, I. (2021). El aprendizaje gráfico de la recta tangente a través de la modelación de las secciones cónicas utilizando GeoGebra. Revista Científica, 40(1), 118-132. https://doi.org/10.14483/23448350.16137

ICFES (2017). Balance. Así les fue a los estudiantes del país en la prueba saber 11°. Bogotá: ICFES

Krippendorf, K. (2013). Content Analysis: an introduction to its methodology. Thousand Oaks: Sage.

Martínez, M., Giné, C., Fernández, S., Figueiras, L., & Deulofeu, J. (2011). El conocimiento del horizonte matemático: más allá de conectar el presente con el pasado y el futuro. En M. Marín, G. Fernández, L.J. Blanco, & M. Palarea (Eds.). Investigación en Educación Matemática XV (pp. 429-438). Ciudad Real: SEIEM.

MEN. (2002). Decreto 1278. Bogotá: MEN

MEN. (1998). Lineamientos curriculares: Matemáticas. Bogotá: MEN

Molina-Toro, J., Rendón-Mesa, P., & Villa-Ochoa, J. (2019). Research Trends in Digital Technologies and Modelling in Mathematics Education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15(8), 1-13. https://doi.org/10.29333/ejmste/108438

Montes, M. (2015). Conocimiento especializado del profesor de matemáticas acerca del infinito. Un estudio de caso. Universidad de Huelva – Departamento de Didáctica de las Ciencias y la Filosofía. Huelva

Montes, M., & Carrillo, J. (2017). Conocimiento especializado del profesor de matemáticas acerca del infinito. Revista Bolema, 31(57), 114-134. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a06

Muñoz-Catalán, M., Liñan, M., & Ribeiro, M. (2017). Conocimiento especializado para enseñar la operación resta en educación infantil. Cadernos de Pesquisa, 24, 4-19. http://dx.doi.org/10.18764/2178-2229.v24nespecialp4-19

OCDE (2019). Estrategias de Competencia de la OCDE 2019. Competencias para construir un futuro mejor. Ed. 21 Fundación Santillana: OCDE

Padilla-Escorcia, I., & Acevedo-Rincón, J. (2021). Conocimiento especializado del profesor que enseña la reflexión de la función trigonométrica seno: Mediaciones con TIC. Eco Matemático, 12(1), 93-106. DOI 10.22463/17948231.3072

Padilla-Escorcia, I., & Acevedo – Rincón, J. (2020). El Conocimiento especializado del profesor que enseña matemáticas: Mediaciones con TIC para las funciones trigonométricas. Série Educar Matemática, Vol. 43, 109-118. DOI: 10.36 229/978-65-86127-63-8

Padilla-Escorcia, I. (2020). Una caracterización del conocimiento especializado del profesor de matemáticas para el uso efectivo de las TIC en la enseñanza. Tesis de Maestría en Educación de la Universidad del Norte-Colombia

Rojas, N; Flores-Medrano, P., & Carrillo, J. (2015). Conocimiento Especializado de un Profesor de Matemáticas de Educación Primaria al Enseñar los Números Racionales. Bolema - Mathematics Education Bulletin, 29(51), 143-167. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a08

Rowland, T., Huckstep, P., & Thwaites, A. (2005). Elementary Teacher´s Mathematics Subject Knowledge: The Knowledge Quartet and the Case of Naomi. Journal of Mathematics Teacher Education, 8(3), 255-281. https://doi.org/10.1007/s10857-005-0853-5

Shulman, L. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. American Educational Research Association, 4-14

Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Madrid: Ediciones Morata, S.L

Stake, R. (2010). Qualitative research. Studying how things work. The Gilford Press. New York – London

Stake, R. (2005). Qualitative Case Studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research, 443 – 466.

Villa- Ochoa, J. (2007). La modelación como proceso en el aula de matemáticas: un marco de referencia y un ejemplo. Tecno-Lógicas, 19, 63-85. https://doi.org/10.22430/22565337.505

Villa-Ochoa, J., & Ruíz, H. (2009). Modelación en educación matemática: una mirada desde los lineamientos y estándares curriculares colombianos. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 27, 1-21.

Villa-Ochoa, J., González, D., & Carmona, J. (2018). Modelación y Tecnología en el Estudio de la Tasa de Variación Instantánea en Matemáticas. Formación Universitaria, 11(2), 25 -34. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000200025

Villa-Ochoa, J., Sánchez-Cardona, J., & Rendón-Meza, P. (2020). Evaluación formativa del conocimiento de los futuros profesores sobre modelación matemática. 5to Encuentro Internacional de Investigación en Educación Matemática

Villarreal, M. E., Esteley, C. B., & Smith, S. (2018). Pre-service teachers’ experiences within modeling scenarios enriched by digital technologies. ZDM - Mathematics Education, 50(1–2), 327–341. https://doi.org/10.1007/s11858-018- 0925-5

Zakaryan, D., & Ribeiro, M. (2019). Mathematics teacher’s specialized knowledge: a secondary teacher’s knowledge of rational numbers. Research in Mathematics Education, 25-42. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1525422

Published

2022-07-11

How to Cite

Padilla-Escorcia, I. (2022). Characterization of specialised knowledge of the teacher in modeling trigonometric functions in GeoGebra . REVISTA ENCUENTROS, 20(02-Julio-Dic.), 23-39. https://doi.org/10.15665/encuen.v20i02-Julio-dic.2850

Most read articles by the same author(s)