Perceptions, attitudes and emotions of adolescents facing the news of the COVID-19

Authors

  • William Rodrigo Avendaño-Castro Universidad Francisco de Paula Santander
  • Henry Orlando Luna-Pereira
  • Gerson Rueda-Vera

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v20i01.2686

Keywords:

Covid-19, News, Teenagers, Perceptions, Emotions

Abstract

The news about Covid-19 and the pandemic have had an impact on the emotions and perceptions of adolescents. This research article identifies the perceptions, emotions, and attitudes manifested by adolescents in the face of news broadcasts about Covid-19. It corresponds to a descriptive non-experimental quantitative study. A questionnaire was applied to 158 students from four educational institutions in Cúcuta (Colombia) between the ages of 14 and 20. The results show that young people use multimodal channels, mainly television and social networks to learn about Covid-19. The content consumed produces negative emotions in young people and unclear perceptions about the scope of the pandemic and its relationships with other settings. It is concluded that the mass media have helped little in the generation of positive emotions among adolescents, nor in a better perception and understanding of the phenomenon and the crisis.

References

Aleixandre Benavent, R.; Castelló Cogollos, L. y Valderrama Zurián, J. C. (2020). Información y comunicación durante los primeros meses de Covid-19. Infodemia, desinformación y papel de los profesionales de la información. Profesional de la Información, 29(4), 1-17. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.08

Babbie, E. (2000). Fundamentos de investigación social. Ciudad de México, Thomson.

Bazán, C.; Brückner, F.; Giacomazzo, D.; Gutiérrez, M. y Maffeo, F. (2020). Adolescentes, COVID-19 y aislamiento social, preventivo y obligatorio. Grupo Fusa. Recuperado de https://grupofusa.org/wp-content/uploads/2020/05/Adolescentes-COVID-19-y-aislamiento-social.pdf

Bisquerra Alzina, R. y Filella Guiu, G. (2003). Educación emocional y medios de comunicación. Comunicar, (20), 63-67. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/comunicar/article/view/25516

Charaudeau, P. (2011). Las emociones como efectos de discurso. Versión, (26), 97-118. Recuperado de https://biblat.unam.mx/es/revista/version-mexico-d-f/articulo/las-emociones-como-efectos-de-discurso-traduccion-de-ma-de-lourdes-berruecos-villalobos

Csikos, G.; Törő, K. D.; Mokos, J.; Rozsa, S.; Éva, H.; Andrea, K. y Rita, F. (2020). Examining perceptions of stress, wellbeing and fear among Hungarian adolescents and their parents under lockdown during the COVID-19 pandemic. PsyArXiv Prepints. https://doi.org/10.31234/osf.io/feth3

De la Serna, J. M. (2020). Aspectos psicológicos del COVID-19. La Rioja, Editoral Tektime.

Depoux, A.; Martin, S.; Karafillakis, E.; Preet, R.; Wilder Smith, A. y Larson, H. (2020). The pandemic of social media panic travels faster than the COVID-19 outbreak. Journal of Travel Medicine, 27(3), 1-2. https://doi.org/10.1093/jtm/taaa031

Di Franco, G. (2020). Tiempos de pandemia, tiempos de posibilidades. Praxis Educativa, 24(2), 1-3. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240201

Domínguez, F. (2001). Teoría de las representaciones sociales. Apuntes. Nómadas, (3), 1-15. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/181/18100302.pdf

Ferrés, J. (1996). Televisión subliminal. Socialización mediante comunicaciones inadvertidas. Barcelona, Paidós.

Flores, R. y Terrón, E. (2018). Las emociones en las representaciones sociales del cambio climático. Educar em Revista, 34(68), 217-233. https://doi.org/10.1590/0104-4060.55684

García, C. M. (2020). Conocimiento, estigmatización y jerarquizaciones racializadas o clasistas en tiempos de epidemias. Claves, 6(10), 335-341. https://doi.org/10.25032/crh.v6i10.19

García, N.; Vargas, R. y Leco, C. (2010). Imaginarios, Percepciones y representaciones sociales de la migración internacional: un acercamiento teórico-metodológico para su estudio en el ámbito comunitario. CIMEXUS, 5(1), 59-69. Recuperado de https://cimexus.umich.mx/index.php/cim1/article/view/63

Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. Ciudad de México, McGraw Hill.

Huarcaya Victoria, J. (2020). Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 37(2), 327-334. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5419

Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En Serge Moscovici. Psicología Social. Vol.2: Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-495). Barcelona, Paidós.

Johnson, M. C.; Daletti Cuesta, L. y Tumas, N. (2020). Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del COVID-19 en Argentina. Ciência & Saúde Coletiva, 25(1), 2447-2456. https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10472020

Juárez García, F.; Villatoro Velázquez, J. A. y López Lugo, E. K. (2002). Apuntes de estadística inferencial. Ciudad de México, Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente.

Kilgo, D. K.; Lough, K. y Riedl, M. J. (2017). Emotional appeals and news values as factors of shareworthiness in Ice Bucket Challenge coverage. Digital Journalism, 8(2), 267-286. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1387501

Klinger, U. y Svensson, J. (2015). The emergence of network media logic in political communication: A theoretical approach. New media & society, 17(8), 1241-1257. https://doi.org/10.1177/1461444814522952

Lázaro Rodríguez, P. y Herrera Viedma, E. (2020). Noticias sobre Covid-19 y 2019-nCoV en medios de comunicación de España: el papel de los medios digitales en tiempos de confinamiento. El Profesional de la Información, 29(3), 1-11. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.02

Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation. Oxford University Press.

Masip, P.; Aran Ramspott, S.; Ruiz Caballero, C.; Suau, J.; Almenar, E. y Puertas Graell, D. (2020). Consumo informativo y cobertura mediática durante el confinamiento por el Covid-19: sobreinformación, sesgo ideológico y sensacionalismo. El Profesional de la Información, 29(3), 1-12. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.12

Ministerio de Salud de Colombia (2020). Nuevo coronavirus Covid-19. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/salud/publica/PET/Paginas/Covid-19_copia.aspx

Moscovici, S. (1979). El psicoánalisis, su imagen y su público. Buenos Aires, Huemel.

Moscovici, S. (1998). The history and actuality of social representations. En Uwe Flick. The psichology of the social (pp. 209-247). Cambridge, Cambridge University.

Muhammad, S.; Long, X. y Salman, M. (2020). COVID-19 pandemic and environmental pollution: A blessing in disguise? Science of The Total Environment, 728, 1-4. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.1388200

Ozamiz Etxebarria, N.; Dosil Santamaria, M.; Picaza Gorrochategui, M. y Idoiaga Mondragon, N. (2020). Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote del COVID-19 en una muestra recogida en el norte de España. Cuadernos de Saúde Pública, 36(4), 1-10. https://doi.org/10.1590/0102-311X00054020

Ramos, C. (2020). Covid-19: la nueva enfermedad causada por el coronavirus. Salud Pública de México, 62, 225-227. https://doi.org/10.21149/11276

Reimers, F. M. y Schleicher, A. (2020). Un marco para guiar una respuesta educativa a la pandemia del 2020 del COVID-19. OCDE. Recuperado de https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/un_marco_para_guiar_una_respuesta_educativa_a_la_pandemia_del_2020_del_covid-19_.pdf

Segado-Boj, F., Díaz Campo, J. y Navarro Sierra, N. (2020). Emociones y difusión de noticias sobre el cambio climático en redes sociales. Influencia de hábitos, actitudes previas y usos y gratificaciones en universitarios. Revista Latina de Comunicación Social, 75, 245-269. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1425

Shanahan, L.; Steinhoff, A.; Bechtiger, L. y Murray, A. L. (2020). Emotional distress in young adults during the COVID-19 pandemic: evidence of risk and resilience from a longitudinal cohort study. Psychological Medicine, 1-10. https://doi.org/10.1017/S003329172000241X

Taylor, S. (2019). The psychology of pandemics: preparing for the next global outbreak of infectious disease. Cambrige, Cambridge Scholars Publishing.

Ul Islam, D.; Doza, B.; Mahmud Khan, R.; Haque, A. y Mamun, M. A. (2020). Exploring COVID-19 stress and its factors in Bangladesh: A perception-based study. Heliyon, 6(7), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04399

Van Bavel, J.; Baicker, K.; Boggio, P. S.; Capraro, V.; Cichocka, A.; Cikara, M.; Crockett, M. J.; Crum, A. J. y otros (2020). Using social and behavioural science to support COVID-19 pandemic response. Nature Human Behaviour, 4, 460-471. https://doi.org/10.1038/s41562-020-0884-z

Velásquez, A.; Renó, D.; Beltrán Fandoli, A. M.; Maldonado Vivanco, J. C. y Ortiz León, C. (2018). De los mass media a los medios sociales: reflexiones sobre la nueva ecología de los medios. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 583-594. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1270

Villi, M. y Noguera-Vivo, J. M. (2017). Sharing media content in social media: The challenges and opportunities of user-distributed content (UDC). Journal of Applied Journalism & Media Studies, 6(2), 207-223. https://doi.org/10.1386/ajms.6.2.207_1

Viner, R. M.; Russell, S. J.; Croker, H.; Packer, J.; Ward, J.; Stansfield, C.; Mytton, O.; Bonell, C. y Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 397-404. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X

Zambrano Monserrate, M. A.; Ruano, M. A. y Sánchez Alcalde, L. (2020). Indirect effects of COVID-19 on the environment. Science of The Total Environment, 728, 1-4. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.138813

Published

2022-01-29

How to Cite

Avendaño-Castro, W. R., Luna-Pereira, H. O. ., & Rueda-Vera, G. . (2022). Perceptions, attitudes and emotions of adolescents facing the news of the COVID-19. Encuentros, 20(01- Enero-Junio-), 135-149. https://doi.org/10.15665/encuen.v20i01.2686