Perceptions, attitudes and emotions of adolescents facing the news of the COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v20i01.2686Keywords:
Covid-19, News, Teenagers, Perceptions, EmotionsAbstract
The news about Covid-19 and the pandemic have had an impact on the emotions and perceptions of adolescents. This research article identifies the perceptions, emotions, and attitudes manifested by adolescents in the face of news broadcasts about Covid-19. It corresponds to a descriptive non-experimental quantitative study. A questionnaire was applied to 158 students from four educational institutions in Cúcuta (Colombia) between the ages of 14 and 20. The results show that young people use multimodal channels, mainly television and social networks to learn about Covid-19. The content consumed produces negative emotions in young people and unclear perceptions about the scope of the pandemic and its relationships with other settings. It is concluded that the mass media have helped little in the generation of positive emotions among adolescents, nor in a better perception and understanding of the phenomenon and the crisis.
References
Aleixandre Benavent, R.; Castelló Cogollos, L. y Valderrama Zurián, J. C. (2020). Información y comunicación durante los primeros meses de Covid-19. Infodemia, desinformación y papel de los profesionales de la información. Profesional de la Información, 29(4), 1-17. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.08
Babbie, E. (2000). Fundamentos de investigación social. Ciudad de México, Thomson.
Bazán, C.; Brückner, F.; Giacomazzo, D.; Gutiérrez, M. y Maffeo, F. (2020). Adolescentes, COVID-19 y aislamiento social, preventivo y obligatorio. Grupo Fusa. Recuperado de https://grupofusa.org/wp-content/uploads/2020/05/Adolescentes-COVID-19-y-aislamiento-social.pdf
Bisquerra Alzina, R. y Filella Guiu, G. (2003). Educación emocional y medios de comunicación. Comunicar, (20), 63-67. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/comunicar/article/view/25516
Charaudeau, P. (2011). Las emociones como efectos de discurso. Versión, (26), 97-118. Recuperado de https://biblat.unam.mx/es/revista/version-mexico-d-f/articulo/las-emociones-como-efectos-de-discurso-traduccion-de-ma-de-lourdes-berruecos-villalobos
Csikos, G.; Törő, K. D.; Mokos, J.; Rozsa, S.; Éva, H.; Andrea, K. y Rita, F. (2020). Examining perceptions of stress, wellbeing and fear among Hungarian adolescents and their parents under lockdown during the COVID-19 pandemic. PsyArXiv Prepints. https://doi.org/10.31234/osf.io/feth3
De la Serna, J. M. (2020). Aspectos psicológicos del COVID-19. La Rioja, Editoral Tektime.
Depoux, A.; Martin, S.; Karafillakis, E.; Preet, R.; Wilder Smith, A. y Larson, H. (2020). The pandemic of social media panic travels faster than the COVID-19 outbreak. Journal of Travel Medicine, 27(3), 1-2. https://doi.org/10.1093/jtm/taaa031
Di Franco, G. (2020). Tiempos de pandemia, tiempos de posibilidades. Praxis Educativa, 24(2), 1-3. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240201
Domínguez, F. (2001). Teoría de las representaciones sociales. Apuntes. Nómadas, (3), 1-15. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/181/18100302.pdf
Ferrés, J. (1996). Televisión subliminal. Socialización mediante comunicaciones inadvertidas. Barcelona, Paidós.
Flores, R. y Terrón, E. (2018). Las emociones en las representaciones sociales del cambio climático. Educar em Revista, 34(68), 217-233. https://doi.org/10.1590/0104-4060.55684
García, C. M. (2020). Conocimiento, estigmatización y jerarquizaciones racializadas o clasistas en tiempos de epidemias. Claves, 6(10), 335-341. https://doi.org/10.25032/crh.v6i10.19
García, N.; Vargas, R. y Leco, C. (2010). Imaginarios, Percepciones y representaciones sociales de la migración internacional: un acercamiento teórico-metodológico para su estudio en el ámbito comunitario. CIMEXUS, 5(1), 59-69. Recuperado de https://cimexus.umich.mx/index.php/cim1/article/view/63
Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. Ciudad de México, McGraw Hill.
Huarcaya Victoria, J. (2020). Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 37(2), 327-334. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5419
Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En Serge Moscovici. Psicología Social. Vol.2: Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-495). Barcelona, Paidós.
Johnson, M. C.; Daletti Cuesta, L. y Tumas, N. (2020). Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del COVID-19 en Argentina. Ciência & Saúde Coletiva, 25(1), 2447-2456. https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10472020
Juárez García, F.; Villatoro Velázquez, J. A. y López Lugo, E. K. (2002). Apuntes de estadística inferencial. Ciudad de México, Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente.
Kilgo, D. K.; Lough, K. y Riedl, M. J. (2017). Emotional appeals and news values as factors of shareworthiness in Ice Bucket Challenge coverage. Digital Journalism, 8(2), 267-286. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1387501
Klinger, U. y Svensson, J. (2015). The emergence of network media logic in political communication: A theoretical approach. New media & society, 17(8), 1241-1257. https://doi.org/10.1177/1461444814522952
Lázaro Rodríguez, P. y Herrera Viedma, E. (2020). Noticias sobre Covid-19 y 2019-nCoV en medios de comunicación de España: el papel de los medios digitales en tiempos de confinamiento. El Profesional de la Información, 29(3), 1-11. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.02
Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation. Oxford University Press.
Masip, P.; Aran Ramspott, S.; Ruiz Caballero, C.; Suau, J.; Almenar, E. y Puertas Graell, D. (2020). Consumo informativo y cobertura mediática durante el confinamiento por el Covid-19: sobreinformación, sesgo ideológico y sensacionalismo. El Profesional de la Información, 29(3), 1-12. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.12
Ministerio de Salud de Colombia (2020). Nuevo coronavirus Covid-19. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/salud/publica/PET/Paginas/Covid-19_copia.aspx
Moscovici, S. (1979). El psicoánalisis, su imagen y su público. Buenos Aires, Huemel.
Moscovici, S. (1998). The history and actuality of social representations. En Uwe Flick. The psichology of the social (pp. 209-247). Cambridge, Cambridge University.
Muhammad, S.; Long, X. y Salman, M. (2020). COVID-19 pandemic and environmental pollution: A blessing in disguise? Science of The Total Environment, 728, 1-4. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.1388200
Ozamiz Etxebarria, N.; Dosil Santamaria, M.; Picaza Gorrochategui, M. y Idoiaga Mondragon, N. (2020). Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote del COVID-19 en una muestra recogida en el norte de España. Cuadernos de Saúde Pública, 36(4), 1-10. https://doi.org/10.1590/0102-311X00054020
Ramos, C. (2020). Covid-19: la nueva enfermedad causada por el coronavirus. Salud Pública de México, 62, 225-227. https://doi.org/10.21149/11276
Reimers, F. M. y Schleicher, A. (2020). Un marco para guiar una respuesta educativa a la pandemia del 2020 del COVID-19. OCDE. Recuperado de https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/un_marco_para_guiar_una_respuesta_educativa_a_la_pandemia_del_2020_del_covid-19_.pdf
Segado-Boj, F., Díaz Campo, J. y Navarro Sierra, N. (2020). Emociones y difusión de noticias sobre el cambio climático en redes sociales. Influencia de hábitos, actitudes previas y usos y gratificaciones en universitarios. Revista Latina de Comunicación Social, 75, 245-269. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1425
Shanahan, L.; Steinhoff, A.; Bechtiger, L. y Murray, A. L. (2020). Emotional distress in young adults during the COVID-19 pandemic: evidence of risk and resilience from a longitudinal cohort study. Psychological Medicine, 1-10. https://doi.org/10.1017/S003329172000241X
Taylor, S. (2019). The psychology of pandemics: preparing for the next global outbreak of infectious disease. Cambrige, Cambridge Scholars Publishing.
Ul Islam, D.; Doza, B.; Mahmud Khan, R.; Haque, A. y Mamun, M. A. (2020). Exploring COVID-19 stress and its factors in Bangladesh: A perception-based study. Heliyon, 6(7), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04399
Van Bavel, J.; Baicker, K.; Boggio, P. S.; Capraro, V.; Cichocka, A.; Cikara, M.; Crockett, M. J.; Crum, A. J. y otros (2020). Using social and behavioural science to support COVID-19 pandemic response. Nature Human Behaviour, 4, 460-471. https://doi.org/10.1038/s41562-020-0884-z
Velásquez, A.; Renó, D.; Beltrán Fandoli, A. M.; Maldonado Vivanco, J. C. y Ortiz León, C. (2018). De los mass media a los medios sociales: reflexiones sobre la nueva ecología de los medios. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 583-594. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1270
Villi, M. y Noguera-Vivo, J. M. (2017). Sharing media content in social media: The challenges and opportunities of user-distributed content (UDC). Journal of Applied Journalism & Media Studies, 6(2), 207-223. https://doi.org/10.1386/ajms.6.2.207_1
Viner, R. M.; Russell, S. J.; Croker, H.; Packer, J.; Ward, J.; Stansfield, C.; Mytton, O.; Bonell, C. y Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 397-404. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X
Zambrano Monserrate, M. A.; Ruano, M. A. y Sánchez Alcalde, L. (2020). Indirect effects of COVID-19 on the environment. Science of The Total Environment, 728, 1-4. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.138813
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 William Rodrigo Avendaño-Castro, Henry Orlando Luna-Pereira, Gerson Rueda-Vera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).