Pájaro amargo: “children's literature”, autobiographical fictionalizations and abjection in the poetry of José Ramón Mercado

Authors

  • Adalberto Bolaño-Sandoval Universidad del Atlántico

DOI:

https://doi.org/10.15665/encuen.v19i02.2540

Keywords:

Poetry of family experience, Franz Kafka, archetyping, abjection, father.

Abstract

 

This article, which studies the poetry book Pájaro amargo, by José Ramón Mercado, seeks to show the character of a “damaged” family experience in the context of the Colombian Caribbean, after which the figure of a father who develops an abject relationship with his line is questioned. For this, a hermeneutical and comparative methodology was used, based, especially, on the psychoanalytic reading of the parent, by Julia Kristeva; by Paul Ricœur, on forgiveness and reconciliation, and by Laura Scarano, on the relationship between expression, subjectivity, writing and life. It is concluded that literature contains an exhibition not only artistic, but also ethical and moral, expressed through symbols that reveal the duels with fatherhood, the result of a painful memory of the past that explodes in the lyrical writing of the present as a settling of accounts

References

Agámez Pájaro, D., & Serrano Mercado, C. (2012). Amor y erotismo: la palabra desnuda de Raúl Gómez Jattin. Visitas al patio, (6), 73–96. https://doi.org/10.32997/2027-0585-vol.0-num.6-2012-1668

Agudelo Bedoya. M. E. (2005). Descripción de la dinámica interna de las familias monoparentales, simultáneas, extendidas y compuestas del municipio de Medellín, vinculadas al proyecto de prevención temprana de la agresión. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v3n1/v3n1a07.pdf.

Barona, Admin y Herson (2013). “La literatura de los hijos”. Recuperado en: https://bit.ly/2RSs51i

Bautista Cabrera, A. (2007) Raúl Gómez Jattin: las fronteras del Sinú. Poligramas (28) pp. 99-109.

Bejarano, A. (2012, junio-julio). Memoria poética caribeña en Raúl Gómez Jattin. Hojas universitarias. Universidad Central. (66), 113-119.

Berg, W. B. (1999). "Apuntes para una historia de la oralidad en la literatura argentina". En Berg, W. B. Y Schäffauer, M. K. (Edits.), Discursos de oralidad en la literatura rioplatense del siglo XIX al XX. Alemania: Tubinga: ScriptOralia 109. Gunter Narr Verlag Tübingen, S. 9-120.

Bourdieu, Pierre (1999). “La ilusión biográfica”. En Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.

Doubrosvky, S. (1977). Fils. París, Galilée.

Eco, U. (1997). Interpretación y sobreinterpretación. Barcelona: Cambridge University Press.

Echevarría, Ignacio (2011, 5). “Literatura de hijos”. El Cultural. Diario El Mundo. https://bit.ly/3gwAzDn

Foladori, H (2002). Novelas familiares o la historización de la familia. Disponible en: http://www.psicologiagrupal.cl/documentos/articulos/novelafami.html

Freud, Sigmund (2006): Obras completas, RBA, Barcelona. “La novela familiar del neurótico” (1909: 1361-1363).

Gadamer, H. G. (2006) «Poetizar e interpretar», Estética y hermenéutica. Madrid: Tecnós, any, cap. 3, p. 73-80.

González Muñoz, R. A. (2013). Desencadenamiento y deriva de la psicosis en Raúl Gómez Jattin. Revoista Borromeo. 4. pp. 291-326. http://borromeo.kennedy.edu.ar/Paginas/default.aspx

Giordano, A. (sf). “Cultura de la intimidad y giro autobiográfico en la literatura argentina actual”. http://reyandolosconfine.com/pc21_giordano.html.

Giordano, A. (2008). El giro autobiográfico de la literatura argentina actual. Seguido de los apéndices por Nora Avaro. Buenos Aires: Mansalva.

Grüner, E. (2002). El fin de las pequeñas historias. De los estudios culturales al retorno (imposible) de lo trágico. Buenos Aires: Paidós.

Hegel, G. W. F. (2010). Fenomenología del espíritu. Madrid: Editorial Abada-UAM.

Heidegger, M. (1973). “El origen de la obra de arte”. En Arte y Poesía. México: Fondo de Cultura Económica.

Herrera Ruiz, J. C. (2012). Anotaciones sobre el sujeto lírico en la poesía de Raúl Gómez Jattin (1945-1997). Ciencias Sociales y Educación (1)1, pp.163-180

Kristeva, Julia (2010). Poderes de la perversión. Sexta reimpresión. Madrid, España: 1988. Edición original: Editions du Seuil, París, 1980.

Marinas, José Miguel (1999). “La razón biográfica”. Enrahonar, 30, 57-73.

Martínez Peñaranda, L.A. (2000). Raúl Gómez Jattin. La poética de la transgresión. Aproximación crítica sobre los textos Poemas (1980) y Tríptico (1988). (Tesis de grado licenciatura). Universidad de Cartagena. Facultad de Ciencias.

Mèlich, J-C. (2011). “Disonancias (Sobre ética y literatura)”. Ars Brevis: anuario de la Cátedra Ramon Llull Blanquerna, 97-115. http://www.raco.cat/index.php/arsbrevis/article/viewFile/256936/343978

Mercado, José Ramón (2009). Tratado de soledad. Cartagena de Indias: Instituto de Patrimonio y Cultura. Alcaldía Mayor.

Mercado, José Ramón. (2006). La casa entre los árboles. Sincelejo: Unión de escritores. Multigráficas.

Mercado, José Ramón. (1970). No solo poemas. Medellín: Ediciones Punto Rojo.

Mercado, José Ramón. (2013). Pájaro amargo. Medición: Ediciones Caballito de Mar.

Motato, H. (2015). “Una visión poética del Caribe en la obra de Raúl Gómez Jattin”. Revista Filosofía UIS. 14 (2). pp. 209-224.

Niño Arteaga, Y. (2018). Descenso, transgresión y creación: el erotismo en la poesía de Raúl Gómez Jattin. Hallazgos, 15(30), 125-140. https://doi.org/10.15332/2422409X.4806

Pachón, Ximena. (2007). “La familia en Colombia a lo largo del siglo XX”. Familias, cambios y estrategias, pp. 145-160.

Pimienta Valencia, P. A. (2009). Maldito y divino. Un acercamiento a la poesía de Raúl Gómez Jattin (Tesis de grado audiovisual). Universidad del Valle. Facultad de Ciencias Humanas.

Pron, P. (2011). El espíritu de mis padres sigue subiendo en la lluvia. Barcelona: Random House Mondadori.

Ricœur, P. (2008). “La paternidad: del fantasma al símbolo”. En: El conflicto de las interpretaciones. Ensayos de hermenéutica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Ricœur, P. (2004). Tiempo y narración. México: Siglo XXI Editores.

Ricœur, P. (2003). La memoria, la historia, el olvido. Madrid: Trotta. También en segunda edición, 2010.

Robin, R. (2005). La autoficción. El sujeto siempre en falta, en Leonor Arfuch (comp.), Identidades, sujetos y subjetividades. Buenos Aires: Prometeo.

Sarlo, B. (2005). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires: Siglo XXI.

Scarano, L. (2011). “Intimidades de papel (La escritura poética del yo íntimo)”. Telar. Revista del Instituto de Estudios Latinoamericanos 9, 15-31.

Scarano, L. (2007). Palabras en el cuerpo. Literatura y experiencia. Buenos Aires: Biblos.

Scarano, L. (1997). “El sujeto autobiográfico y su diáspora: protocolos de lectura”. Orbis Tertius, 1997, II (4)

Vásquez Rocca, Adolfo (2010). “Lo abyecto y monstruoso

en el arte de vanguardia”. El humanista. (1) 5.

Anexo: Para la elaboración de este artículo, se utilizaron los poemas de Mercado: “Mi padre era un agua muy amarga”, “Retrato del padre”, “Apología de las predicciones”, “Un cuento de mi padre”, “Mi padre no figura en ningún museo”, “Final de escena paterna”, “El caballo y su jinete”, “Relación de las diferencias”, “Agonía del padre frente al silencio”, “Última carta de mi padre”, “Confesión y desaliento del padre” y “Padre nuestro” de Nicanor Parra.

Published

2021-07-12

How to Cite

Bolaño-Sandoval, A. (2021). Pájaro amargo: “children’s literature”, autobiographical fictionalizations and abjection in the poetry of José Ramón Mercado. Encuentros, 19(02). https://doi.org/10.15665/encuen.v19i02.2540