Entre la música y la resistencia: en busca del reconocimiento en el Festival Petronio Álvarez
DOI:
https://doi.org/10.15665/re.v15i3.1086Keywords:
Paz, Resistencia, Música de Marimba, Festival Petronio Álvarez, Homogenización Cultural.Abstract
Si la paz no es una única paz que se obtiene tras ganar una guerra, sino que la vida tiene tantas paces como maneras diversas de ver la vida, y la paz no es ese momento al que se llega tras dejar las armas, sino una miríada de acciones, de construcciones que posibilitan la singularidad en medio de la globalidad; entonces las resistencias ejercidas con el objeto de escapar de la estandarización pueden ser entendidas como acciones de paz. Desde este marco conceptual se pretende analizar si el hacer música de marimba y el participar en el Festival de Música del Pacífico Petronio Álvarez, pueden comprenderse como una forma de hacer resistencia a las dinámicas violentas, al olvido estatal y a los procesos de homogenización que se despliegan sobre el pacífico sur colombiano, su gente y su música.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposed Policy for Open Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution License, which allows others to use the published work as long as the authorship and first publication in this journal are acknowledged.
- Authors can enter into additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as the first publication in this journal is acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., on institutional or personal websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).