Communication determinants for the development of markets that target the young men of Villavicencio, Colombia / Elementos de la comunicación que ayudan al desarrollo de mercados juveniles en Villavicencio, Colombia

Autores/as

  • María Cristina Otero Gómez Universidad de los Llanos http://orcid.org/0000-0002-3241-7877
  • Wilson Giraldo Pérez Universidad de los llanos
  • Iván Darío Giraldo Pérez Universidad de los llanos

DOI:

https://doi.org/10.15665/re.v14i2.787

Resumen

This research[1] aims to identify communication factors that help in the development of markets for young people. To accomplish this, we use instrumental variables that closely relate to communication with young people from Villavicencio: direct marketing, promotion, sales, public relations, advertising and digital media. Using SPSS, we present data in two blocks. The first corresponds to the analysis of all the young people in the city while the second makes a comparison between young people from low socio-economic level with those in medium to high levels.   


[1] Artículo resultado de la investigación “Determinación de los factores de innovación que el consumidor valora como estrategias de posicionamiento y desarrollo de mercados” financiada por la Universidad de los Llanos. Fecha de inicio 7 de octubre de 2013 – Fecha de finalización 8 de septiembre de 2014.  Se circunscribe al grupo de investigación Dinámicas de Consumo de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad de los Llanos, Villavicencio, Colombia.

 

 

Biografía del autor/a

María Cristina Otero Gómez, Universidad de los Llanos

Profesional en Comercio Internacional, Esp. en Derecho Comercial y Financiero, Esp. en Gerencia de Proyectos, Magíster en Mercadeo. Docente de la Facultad de Ciencias Económicas

Citas

Bourdieu, P. (1988). La distinción. Buenos Aires: Taurus

Chang, Y. & Thorson, E. (2004). TV and web advertising synergies. Journal of Advertising, 33, 75-84.

Duncan, T. & Moriaty, S. (1998). A communication based marketing model for managing relationships. Journal of Marketing, 62, 1-13.

Escobar, N. (2014). Comunicación integrada de marketing: un acercamiento a la evolución del concepto. Semestre económico, 17(35), 161-192

García, M. (2011). Las claves de la publicidad. 7a ed. Madrid: Editorial ESIC

Hernández, S. R., Fernández, C., y Baptista, P. (1997). Metodología de la Investigación. Bogotá: McGraw Hill

Krugman, H. (1972). Why three exposures may be enough. Journal of advertising research, 12(6), 11-14.

Madhavaram S, Badrinarayanan V., & McDonald R. (2005). Integrated Marketing Communication (IMC) and Brand Identity as Critical Components of Brand Equity Strategy. Journal of Advertising, 34(4), 69-80

Metzeltin, M. (2003). De la retórica al análisis del discurso. Revista electrónica de estudios filológicos, (2). Recuperado de http://www.um.es/tonosdigital/znum6/estudios/Metzeltin.htm

Navarro, B. M., Piñero M, y Delgado, B. E. (2009). Efectos de la comunicación integrada de marketing a través de la consistencia estratégica: una propuesta teórica y metodológica. Estudios Gerenciales, 25(111), 35-57.

Ries, A., & Trout, J. (1992). Posicionamiento: El concepto que ha evolucionado la comunicación publicitaria y la mercadotecnia. México: Edit. Mc Graw Hill.

Seric, M., y Gil, S, I. (2012). La investigación en torno a la comunicación integrada de marketing: una revisión. Cuadernos de Administración, 25, 63-92.

Seung, J. (2003). Compounding consumer interest: Effects of advertising campaign publicity on the ability to recall subsequent advertisements. Journal of Advertising, 32, 29-41.

Shimp, T. (2007). Integrated marketing communications in advertising and promotion. USA: Ed. South-Western Cengage Learning.

Silverstein, M. (2007). A la caza del tesoro. 2ª ed. Barcelona: Urano Ediciones

Stammerhohan, C., Chang, Y. & Thorson E. (2005). An empirical investigation of the interaction between publicity, and previous brand attitudes and knowledge. Journal of Advertising, 34, 55-67.

Tellis, G. (2002). Estrategias de publicidad y promoción. 2ª ed. Madrid; Pearson

Tzokas, N. & Donaldson, B. (2000). A research agenda for personal selling and sales management in the context of relationship Marketing. Journal of selling and major account management, 2(2), 13-30

Rogers, E.M. (1995). Diffusion of Innovation. 4a ed. Nueva York: The Free Press.

Valdés, L. (2002). La re-evolución empresarial del siglo XXI. Bogotá: Edit. Norma

Wang, Y. J., Wu, Ch., & Yuan, J. (2009). The role of integrated marketing communications on heritage destination visitations. Journal of quality assurance in hospitality & tourism, 10, 218–231.

Descargas

Publicado

2016-07-29

Cómo citar

Otero Gómez, M. C., Giraldo Pérez, W., & Giraldo Pérez, I. D. (2016). Communication determinants for the development of markets that target the young men of Villavicencio, Colombia / Elementos de la comunicación que ayudan al desarrollo de mercados juveniles en Villavicencio, Colombia. Encuentros, 14(2). https://doi.org/10.15665/re.v14i2.787