El realismo Caribe como construcción imaginal garciamarquiana
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuen.v19i01.2592Palabras clave:
With no intention of continuing to coin labels for the work of Gabriel García Márquez, who every day fights against literary forceps to survive in the face of a growing avalanche of plot proposals, in his attempts to petrify an elusive narrative universe that at every moment she manages to change her skin to assume renewed categorizations sustained by a symbolic autonomy of astonishing peculiarity. In this regard, the theses of symbolic realism are assumed as an instrument to interrogate the work of the Colombian nobel from an imaginal grammar never diminished by the perpetuity of the criteria, but diversified with the acts of reading that are forever functional as processes of subjectivation. From this act of interrogation: one of the answers obtained is Caribbean realism as a possibility to make visible the construction of an imaginal reality that usually represents in the same scenario: the aforementioned event, the actantial etiology and the paradoxes of certainty; all of them wrapped by host symbols that have become a telluric memory, deeply rooted with an existential dialectism, which makes it fluctuate between signifying complicity and creative argumentation.Resumen
Sin intención de seguir acuñando etiquetas a la obra de Gabriel García Márquez, que cada día lucha contra los fórceps literarios para sobrevivir ante una creciente avalancha de propuestas argumentales, y sus intentos por petrificar en los escenarios de la crítica literaria, un esquivo universo narrativo que a cada momento logra mudar de piel para asumir renovadas categorizaciones sostenidas por una autonomía simbólica de asombrosa peculiaridad. Al respecto, están asumidas las tesis del realismo simbólico a modo de instrumento para interrogar la obra del nobel colombiano desde una gramática imaginal, nunca apocada por la perpetuidad de los criterios, sino diversificada con los actos de lectura por siempre funcionales como procesos de subjetivación. De ese acto de interrogación: una de las respuestas obtenidas es el realismo caribe a manera de posibilidad para visibilizar la construcción de una realidad imaginal que suele representar en un mismo escenario: el acontecimiento referido, la etiología actancial y las paradojas de la certeza; todas ellas envueltas por símbolos anfitriones devenidos de una memoria telúrica, profundamente enraizada con un dialectismo existencial, que la hace fluctuar entre la complicidad significante y la argumentación creativa.
Citas
García Márquez, Gabriel (1982) El olor de la Guayaba. Bogotá. Editorial La Oveja Negra.
____________________ (1995) Me alquilo para soñar. Madrid. Ollero & Ramos Editores.
____________________ (2000) Vivir para contarla. Bogotá. Grupo Editorial Norma.
____________________ (2018) “Algo más sobre literatura y realidad”, en: El escándalo del siglo. Colombia: Random House.
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