Historical consciousness and textbooks. An analysis from the conceptions about the period of “La Violencia” in Colombia

  • Nilson Javier Ibagón Universidad del Valle (Cali-Colombia)

Abstract

The final results of a research that aimed at analyzing the conceptions and ideas on the historical period of “La Violencia” portrayed in ninth grade social studies textbooks published in Colombia since 1989 to 2016 are socialized. The research was methodologically grounded on the analysis of qualitative content and, theoretically, on the general principles of the historical consciousness development. From these referents, it is established that the studied textbooks have not been able to consolidate critical explanatory principles of analysis around this historical phenomenon. The aforementioned problem generates, in these pedagogical devices, a series of argumentative absences around the historical processes and agencies, which are key to understand the connections of that past with a present time marked by violent internal struggles associated with a social, political and economic conflict that has not been completely overcome in Colombia

Author Biography

Nilson Javier Ibagón, Universidad del Valle (Cali-Colombia)
Docente Asistente Departamento de Historia, Universidad del Valle (Cali-Colombia).

References

Adwan, S. y Bar-On, D. (2004). Shared history Project: A prime example of peace building under fire. International Journal of Politics, Culture and Society, 17(3), 513-521.

Ahonnen, S. (2014). Education in post-conflict societies. Historical Encounters. A Journal of historical consciousness, historical cultures and history education, 1(1), 75-87.

Alarcón, L. (2013). Representaciones sobre la independencia en los manuales de historia de Colombia. Investigación & Desarrollo. Revista latinoamericana de ciencias sociales y Desarrollo Humano, 21(2), 342-370.

Apple, M. (1989) Maestros y textos: una economía política de las relaciones de clase y de sexo en educación. Barcelona: Ministerio de Educación y Ciencia / Editorial Paidós.

Arias, D. (2015). La enseñanza de la historia reciente y la formación moral. Dilemas de un vínculo imprescindible. Folios, 42, 29-41.

Arias, D. (2016). La memoria y la enseñanza de la violencia política desde estrategias audiovisuales. Revista Colombiana de Educación. 71, 253-278.

Borries, B. (2011). Coping with burdening history. In H. Bjerg, C. Lenz, & E. Thostensen. (Eds.). Historicizing the uses of the past, Scandinavian Perspectives on History Culture. Historical Consciousness and didactics of History related to World War II. (pp. 165-188). Blelefeld: Transcript Verlag.

Borries, B. (2016). Jovens e consciência histórica. Curitiba: W.A Editores.

Carrier, P., Fuchs, E. y Messinger, T. (2015). The international status of educational about the Holocaust. A global mapping of textbooks and curricula. France: UNESCO/Georg Eckert Institute.

Colmenares, G. (1991). La batalla de los manuales en Colombia. En M. Riekenberg, (Coord.) Latinoamérica: enseñanza de la historia, libros de texto y conciencia histórica. Buenos Aires: Alianza Editorial/FLACSO/Georg Eckert Instituts.

D`Alessandro, S. (2014). Las representaciones del pasado reciente en los textos escolares de Historia en Paraguay. Discurso & Sociedad, 8(1), 37-56. Recuperado de http://www.dissoc.org/ediciones/v08n01/DS8(1)Dalessandro.html

Díez, E. (2011). Análisis de los textos escolares de Historia. Estudio de caso sobre la posguerra civil española. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 16, 87-118.

Domínguez, J. (2015). La enseñanza de la historia reciente y transición política en Colombia: Constantes, fracturas y nuevos horizontes. Polisemia, 20, 57-72.

Donoso, A. (2014). Propuesta epistemología para la investigación del texto escolar. Revista Encuentros, 12(1), 11-25.

Escobar, L (2017). La enseñanza de la historia reciente en Colombia y los libros de texto escolar: apuntes para la construcción de su campo investigativo. Cambios y permanencias, 8(2), 1010-1026.

Epstein, T. y Peck, C. (2017). Teaching and learning difficult histories in international contexts. A critical sociocultural approach. New York: Routledge.

Fernández, A. (2005). La importancia de ser llamado “libro de texto”. Hegemonía y control del currículum en el aula. Buenos Aires: Miño y Dávila editores.

Firer, R. y Adwan, S. (2004). The Israeli-Palestinian conflict in History and civics textbooks of Both Nations. Hannover: Verlag Hahnsche Buchhandlung.

Foster, S., y Karayianni, E. (2017). Portrayals of the Holocaust in English history textbooks, 1991-2016: continuities, challenges and concerns. Holocaust Studies, 23(3), 314-344.

Gómez, C. y Miralles, P. (2017). Los espejos de Clío. Usos y abusos de la Historia en el ámbito escolar. Madrid: Silex.

González, M.P. (2006). Conciencia Histórica y enseñanza de la historia: una mirada desde los libros de texto. Revista Enseñanza de las Ciencias Sociales, 5, 21-30.

González, I. (2014). La violencia contada a los escolares. Conflicto social y memoria en los manuales educativos del siglo XX. Análisis político, 81, 32-48.

González, M. (2015). La Violencia y la enseñanza de la historia Nacional en el escenario institucional colombiano (1948-2006). Páginas de Educación, 8(1), 1-28.

Grupo Memoria Histórica. (2013). ¡Basta Ya! Colombia: memorias de Guerra y dignidad. Bogotá: Centro Nacional de Memoria Histórica.

Guzmán, G., Fals, O., y Umaña, E. (1962-1963) 2005. La Violencia en Colombia. Bogotá: Taurus.

Ibagón, N. J. (2016). Entre ausencias y presencias ausentes. Los textos escolares y el lugar de lo negro en la enseñanza de la historia de Colombia. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Johnsen, E. (1996). Libros de texto en el calidoscopio. Estudio crítico de la literatura y la investigación sobre los textos escolares. Madrid: Pomares-Corredor.

Kaufmann, C. (2012). La dictadura en los textos de civismo argentinos (1983-1986). En C. Kaufmann (Coord.). Textos escolares, dictaduras y después. Miradas desde Argentina, Alemania, Brasil, España e Italia (pp. 75-101). Buenos Aires: Prometeo Libros.

Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: práctica y teoría. Barcelona: Ediciones Paidós.

Ministerio de Educación Nacional. (1989). Marco General Ciencias Sociales. Bogotá.

Ministerio de Educación Nacional. (2002). Lineamientos Curriculares de Ciencias Sociales. Bogotá D.E.

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Estándares Básicos de competencias en Ciencias Sociales. Colombia.

Lässig, S. y Strobel, T. (2013). Towards a joint history textbook projects. In K. Korostelina y S. Lässig (Eds). History Education and postconflict reconciliation: Reconsidering joint textbook projects (pp.1-18). Abingdong, UK: Routledge.

Ortega, P. y Herrera, M. (2012). Memorias de la violencia política y formación ético-política de jóvenes y maestros en Colombia. Revista Colombiana de Educación, 62, 89-115.

Ortega, P., Merchán, J. y Vélez, G. (2014). Enseñanza de la historia reciente y pedagogía de la memoria: emergencias de un debate necesario. Pedagogía y Saberes, 40, 59-70.

Ossenbach, G. (2010). Manuales escolares y patrimonio histórico-educativo. Educatio siglo XXI, 28 (2), 115-132. Recuperado de http://revistas.um.es/educatio/article/view/111991

Padilla, A. y Bermúdez, Á. (2016). Normalizar e conflicto y des-normalizar la violencia: retos y posibilidades de la enseñanza crítica de la historia del conflicto armado colombiano. Revista Colombiana de Educación, 71, 219-251.

Pingel, F. (2003). Contested past disputed present. Curricula and Teaching in Israeli and Palestinian Schools. Hannover: Verlag Hahnsche Buchhanddlung.

Pingel, F. (2011). Dealing with conflict- new perspectives in international textbook revision. En L. Perikleus & D. Shemilt (Eds.). The future of the past: why History education Matters (pp. 405-431). Cyprus: AHDR/UNDP ACT.

Rodríguez, S. (2012). Formación de maestros para el presente: memoria y enseñanza de la historia reciente. Revista Colombiana de Educación, 64, 165-188. doi: http://dx.doi.org/10.17227/01203916.1633

Rodríguez, S. M. (2018). Building civilian militarism: Colombia, internal war, and militarization in a mid-term perspective. Security Dialogue, 49(1-2), 109-122.

Rüsen, J. (1992). El desarrollo de la competencia Narrativa en el aprendizaje Histórico. Una hipótesis ontogenética relativa a la conciencia moral. Propuesta Educativa, 7, 27-36.

Rüsen, J. (1997). El libro de texto ideal: reflexiones entorno a los medios para guiar la clase de historia. Iber: didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 12, 79-93.

Rüsen, J. (2012). Forming Historical Consciousness-Towards a Humanistic History Didactics. Antíteses, 5(10), 519-536.

Rüsen, J. (2015). Humanismo e Didática da História. Curitiba: W.A. Editores.

Sánchez, N. & Bolívar, R. (2015). Contenidos de enseñanza en los textos escolares de 1984 al 2010 en Colombia. Pedagogía y Saberes, 42, 61-70.

Schmidt, M. (2015). Aprendizagem da “burdening history”: desafios para a educação histórica. Mneme-Revista de Humanidades, 16(36), 10-26.

Torsti, P. (2009). Segregated Education and texts: a challenge to peace in Bosnia and Herzegovina. International Journal on World Peace. 26 (2), 65-82.

Valls, R., Parra, D. y Fuertes, C. (2017).Los temas históricos conflictivos y su abordaje escolar: un ejemplo español. Clío & Asociados, 25, 8-21.

Zadora, A. (2017). Textbook narratives and Patriotism in Belarus. In Ch. Psaltis, M. Carretero, S. & S. Cehajic (Eds). History Education and Conflict transformation (pp. 257-273). Switzerland: Palgrave Macmillam.

Published
2019-06-11
How to Cite
Ibagón, N. J. (2019). Historical consciousness and textbooks. An analysis from the conceptions about the period of “La Violencia” in Colombia. JOURNAL ENCUENTROS, 17(02). https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.1631
Section
PAPERS

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.