Occupational stress and evaluation of performance in university professors of the Departmento del Cesar, Colombia/Estrés Ocupacional Y Evaluación De Desempeño En Docentes Universitarios Del Departamento Del Cesar
DOI:
https://doi.org/10.15665/encuent.v17i01.1595Resumen
This work analyzes the relation between occupational stress and the evaluation of teachers' performance. Due cultural reasons, both nationally and internationally, we spend a lot of time developing work activities and in our place of work, than in any other area. It increases the importance of evaluating and analyzing these circumstances, making possible the prevention and intervention in this type of cases. In this cross-sectional quantitative, cross-sectional study, we work with 47 teachers from a university in the Department of Cesar. The sociodemographic sheet and the stress survey of the technical annex of resolution 2646 of 2008, validated by Villalobos et al (2013), was applied; data about teacher´s performance evaluations 2016-2, was taken from the Registry and Control Office. The results indicate there is no significant association between the studied variables.
Keywords: Stress, Performance evaluation, University Teaching
Citas
Bedoya, E. A., Carrillo, M. S., Severiche, C. A., & Espinosa, E. A. (2018). Factores asociados a la satisfacción laboral en docentes de una institución de educación superior del Caribe Colombiano. Revista ESPACIOS, 39(02).
Bermejo-Toro, L., & Prieto-Ursúa, M. (2014). Absenteeism, Burnout and symptomatology of teacher stress: sex differences. International Journal of Educational Psychology, 3(2), 175-201. Disponible en: http://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/ijep/article/view/842
Cárdenas Rodríguez, M., Méndez Hinojosa, L. M., & González Ramírez, M. T. (2014). Evaluación del desempeño docente, estrés y burnout en profesores universitarios. Actualidades Investigativas en Educación, 14(1), 1-22.
El Shikieri, A. B. & Musa, H. A. (2012) Factors Associated with Occupational Stress and Their Effect on Organizational Performance in a Sudanese University. Creative Education, 3 (1), 134-144. Disponible en https://file.scirp.org/pdf/CE20120100020_14615018.pdf
Esteras, J., Chorot, P., & Sandín, B. (2014). Predicción del Burnout en los docentes: papel de los factores organizacionales, personales y sociodemográficos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 19(2), 79-92.
Elizalde, R. R. (2008). Elementos clave para la evaluación del desempeño de los docentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 1-13. Disponible en: http://redie.uabc.mx/NumEsp1/contenidoelizaldereyes.
html
Gold, Y. & Roth, R. A. (2013) Teachers Managing Stress & Preventing Burnout. Routledge. Disponible en https://books.google.com.co/books?id=KX4nAAAAQBAJ&dq=stress+teachers&source=gbs_navlinks_s
González, N. (2008) Prevalencia del estrés en la satisfacción laboral de los Docentes universitarios. REDHECS: Revista electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 3 (4). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2717959
Hartney, E. (2008) Stress Management for Teachers. A & C Black. Disponible en https://books.google.com.co/books?id=zdS97swqqAMC&dq=stress+teachers&source=gbs_navlinks_s
Holmes, E. (2014) El bienestar de los docentes: Guía para controlar el estrés y sentirse bien personal y profesionalmente. Narcea Ediciones. Disponible en https://books.google.com.co/books?id=yJFuBgAAQBAJ&dq=estres+docente&source=gbs_navlinks_s
Jaik, A.; Villanueva, R.; García, M. E. & Tena, J. A. (2011) Valoración del desempeño docente y presencia de Burnout en maestros de Educación Superior. Revista Electrónica Diálogos Educativos, (21), 65-80. Disponible en http://www.umce.cl/~dialogos/n21_2011jaik/.swf
Jiménez L. , Arrieta M. y Quintero, K (2017). Síndrome de Burnout y evaluación de desempeño en docentes de la Fundación Universitaria del Area Andina sede Valledupar. Escenarios 15(1), pp. 36-46. Doi: http://dx.doi.org/10.15665/esc.v15i1.1120
Khan, A.; Shah, I. M.; Khan, S. & Gul, S. (2012) Teacher´s stress, performance & resources. International Review of Social Sciences and Humanities, 2 (2), 10-23. Disponible en https://ssrn.com/abstract=2112025
Linares, O. L., & Gutiérrez, R. E. (2014). Ausentismo, satisfacción laboral y niveles de salud mental en profesores. 2º Congreso de las Américas sobre factores psicosociales: estrés y salud en el trabajo. México: Universidad Autónoma Metropolitana. Obtenido de https://www.researchgate.net/profile/Leonel_Linares2/publication/268803953_Ausentismo_satisfaccion_laboral_y_niveles_de_salud_mental_en_profesores_2_Congreso_de_las_Americas_sobre_factores_psicosociales_estres_y_salud_en_el_trabajo_Universidad_Autonoma_Me
León, J. &. (2007). Evaluación del estrés laboral del personal universitario . Beca de investigación FUNDACIÓN MAPFRE, 1-10. Disponible en: https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/17028/file_1.pdf?sequence=1
Martín Daza, F. (2016). EL Hostigamiento psicológico en el trabajo: Mobbing. El País.
Norton, M. S. (1998). Teacher absenteeism: a growing dilemma in education. Contemporary Education, 69(2), 95-99.
Padilla, A. A. G., Bonivento, C. V. E., & Perez Suarez, B. S. (2017). Síndrome de burnout y sentimiento de autoeficacia en profesores universitarios. Propósitos y Representaciones, 5(2), 65-96. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n2.170
Rionda-Arjona, A. & Mares-Cárdenas, M. G. (2012) Burnout en profesores de primaria y su desempeño laboral. Revista Latinoamericana de Medicina Conductual, 2 (1), 43-50. Disponible en: http://www.redalyc.org/html/2830/283022016005/
Rodríguez, M. Hinojosa, L y González, M. (2013)Evaluación Del Desempeño Docente, Estrés Y Burnout En Profesores Universitarios. Revista actualidades educativas en educación. 14 (1). Universidad de Costa Rica.
Rodríguez, L Bermello. I, Pinargote, E y Durán, U (2018): “El estrés y su impacto en la salud mental de los docentes universitarios”, Revista Caribeña de Ciencias Sociales.
Rueda, B. (2008). La evaluación del desempeño docente en la universidad. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 1-15. Disponible en: http://redie.uabc.mx/NumEsp1/contenido-rueda.html
Sanchez de Gallardo, M. &. (2005). Situaciones generadoras de los niveles de estrés en docentes universitarios. Revista Venezolana de Ciencias Sociales, 140-162.
Sullivan, S. E. & Bhagat, R. S. (1992) Organizational Stress, Job Satisfaction and Job Performance: Where Do We Go From Here? Journal of Management, 18 (2), 353-374. DOI: https://doi.org/10.1177/014920639201800207.
Tahir, A. Q. (2011) Effectiveness of Teaching Stress on Academic Performance of Collage Teachers in Pakistan. International Journal of Humanities and Social Sciences, 1 (3), 123-129. DIsponible en: https://pdfs.semanticscholar.org/97dc/e49b0681bee505af7546e07975684398722e.pdf
Urquidi, L. &. (2010). Estrés en profesorado universitario Mexicano . Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 1-21. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44717910006
Villalobos, G. H.; Vargas, A. M.; Rondón, M. S. & Felknor, S. A. (2013) Validation of new psychosocial factors questionnaires: A Colombian national study. American Journal of Industrial Medicine, 56 (1), 111-123. DOI: https://doi.org/10.1002/ajim.22070
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).