Economic impact of the museum tourism in Barcelona city

Authors

  • Alber-Pol Miró Universidad de Vic

DOI:

https://doi.org/10.15665/dem.v16i2.1905

Keywords:

tourism, museums, visitors, economy, Barcelona

Abstract

The city of Barcelona has become a prime tourist destination thanks to good planning initiated following the Olympic Games in 1992. The Barcelona brand has been consolidating through characteristics such as an important cultural heritage, a situation favorable climatic and significant in the field of fairs and congresses, differentiating it from the rest of the competition both domestic and international investment. One of the points that has been boosted lately has been the cultural tourism, but this is based on the extensive cultural heritage of Barcelona and not in the museum infrastructures. The aim of this study is to provide information on the economic contribution posed by museums to total tourism revenue. From the information provided by the Government of Catalonia, the museums themselves, as well as other studies of matter.

Resumen

La ciudad de Barcelona se ha convertido en un destino turístico de primer orden gracias a una buena planificación iniciada a raíz de los Juegos Olímpicos de 1992. La marca Barcelona se ha ido consolidando a través de unas características tales como un importante patrimonio cultural, una situación climática favorable y una inversión considerable en el ámbito de la celebración de ferias y congresos, que la diferencian del resto de la competencia tanto nacional como internacional. Uno de los puntos que se ha potenciado últimamente ha sido el turismo cultural, pero éste se ha basado en el amplio patrimonio cultural de Barcelona y no en las infraestructuras museísticas El objetivo de este estudio es dar información sobre la aportación económica que suponen los museos de la ciudad respecto a los ingresos totales del turismo. A partir de la información suministrada por la Generalitat de Cataluña, los propios museos, así como otros estudios de la materia.

Resumo

A cidade de Barcelona tornou-se um primo destino turístico graças a um bom planejamento iniciado após os Jogos Olímpicos de 1992. A marca Barcelona tem vindo a consolidar através de características tais como um importante património cultural, uma situação climática favorável e significativa no domínio das feiras e congressos, diferenciando-o do resto da concorrência, tanto o investimento nacional e internacional. Um dos pontos que tem sido impulsionado ultimamente tem sido o turismo cultural, mas isso é baseado na extensa herança cultural de Barcelona e não nas infraestruturas do museu. O objetivo deste estudo é fornecer informações sobre a contribuição econômica representada pelos museus à receita total do turismo. A partir das informações fornecidas pelo Governo da Catalunha, os próprios museus, bem como outros estudos da matéria.

References

Bitgood, S., Patterson, D., Benefield, A. y Landers, A. (1986). Understanding your visitors: Ten factors that influence their behavior. Technical Report, No86-80. Jacksonville: The Jacksonville State University, Psychology Insitute.

Bull, A. (1994). La economía del sector turístico. Alianza Editorial.

Duro, J.A. y Rodríguez, D. (2011). Estimació del PIB turístic de Catalunya, Marques i Comarques 2005-2010. Grup de Recerca d’Industria i Territori, Departament d’Economia, Universitat Rovira i Virgili.

Hernández Hernández, F. (1998). El museo como espacio de comunicación. Gijón: Ediciones Trea.

Legoupil, T. (2013). Los conflictos que genera el turismo de cruceros de Barcelona sobre Ciutat Vella. Extensión a otros puertos mediterráneos. Biblio 3w: Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales.

López Palomeque, F. (1995). La estrategia del turismo metropolitano: el caso de Barcelona. Estudios turísticos, 126: 119-142.

Light, D. y Prentice, R. (1995). Market-based product development in heritage tourism. Tourism Management, 15(1): 27-36.

Garay Tamajón, L. y Cànovas Valiente, G. (2012). Turismo de cruceros en Barcelona. De la marginalidad al liderazgo internacional. Boletín de la asociación de Geógrafos Españoles, 60: 253-272.

Ministerio de Industria, Energía y Turismo (2014). Retrato de las Pyme 2014. Subdirección General de Apoyo a la Pyme. Dirección General de Industria y de la Pequeña y Mediana Empresa. Elabora, coordina y distribuye: Dirección General de Industria y de la PYME.

Organización Mundial del Turismo (1994). Compendio de Estadísticas del Turismo 1988-1992. Decimocuarta Edición, Madrid.

Patterson, D. y Bitgood, S. (1988). Some evolving principles of visitor behavior. En Visitor Studies -1988: Theory, Research and Practise, S. Bitgood, J.T. Roper, Jr., and A. Benefield, eds., pp. 41-50. Jacksonville: Center for Social Design.

Pastro Alfonso, M.J. (2003). El patrimonio cultural como opción turística. Horizontes Antropológicos, 9(20): 97-115.

Prieto, L.C., Diez, Sanz Díez, M.I. y Sanz Lara, J.Á. (2002). Turismo cultural de museos: análisis y valoración. Estudios turísticos, 153: 61-83.

Psaltopoulos, D. y Efstratoglou, S. (2000). An empirical evaluation of EU and national structural policies in remote rural areas: The case of Everytania. Agricultural Economic Review, 1: 7-18.

Richards, G. (1996). Cultural Tourism in Europe. Oxon, Reino Unido: Cab International.

Schaerer, J. y Dirven, M. (2001). El turismo rural en Chile: experiencias de agroturismo en Las Regiones del Maule, La Araucania y Los Lagos. CEPAL.

Vacas Guerrero, T. (2000). Los museos madrileños como oferta turístico-cultural. Cuadernos de Turismo, 5: 105-112.

Downloads

Published

2018-07-20

How to Cite

Miró, A.-P. (2018). Economic impact of the museum tourism in Barcelona city. Dimensión Empresarial, 16(2), 123 - 134. https://doi.org/10.15665/dem.v16i2.1905

Issue

Section

RESEARCH RESULTS ARTICLES