Statistical Analysis of the Business Activity in Andalusia

Authors

  • Manuel Ceballos González Universidad Loyola Andalucía
  • María Infante Bermejo

DOI:

https://doi.org/10.15665/dem.v20i4.3109

Keywords:

Análisis estadístico, Andalucía, Base de datos, Actividad empresarial

Abstract

Industry and business activity in Andalusia have been very important through history. Nowadays, Andalusia is the third autonomous community in Spain that has experienced the highest business growth in the last year. The main goal of this paper is to analyse the business activity in every city and town of Andalusia during the year 2020. In order to do so, we have developed a statistic analysis by using Stata software and the database of the Mutiterritotial Information System of Andalusia. The results obtained allow us to conclude that in Andalusia there are statistically significant differences with respect to consumption both at the municipal and provincial level.

References

Álvaro, C.F., Daniel, D. and Espinosa, I. (2013). El Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía. XIV Congreso de Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas.

Bellido-Jiménez, V., Martin-Martin, D. & Romero, I. (2021). The survival of new businesses in Andalusia (Spain): Impact of urbanisation, education, and gender. Regional Science Policy & Practice. 13. 10.1111/rsp3.12308

Bernardi, F. y Escobar Mercado, M. (2012). Análisis de datos con Stata (2a. ed.) (Colección Cuadernos Metodológicos, 45). Madrid, Spain - CIS.

Confederación de Empresarios de Andalucía (CEA). (2020). Andalucía, Región Empresarial. España.

Consejería de Economía, Conocimiento, Empresas y Universidad de la Junta de Andalucía. (2018). Análisis de las Cadenas Globales de Valor en Andalucía. España.

Consejería de Economía, Conocimiento, Empresas y Universidad de la Junta de Andalucía. (2020). Estrategia de Innovación de Andalucía 2020. España.

Cruces Pastor, E.M., de Haro García, J. & Sarrión Gavilán, M.D. (2009). Análisis estadístico de la realidad socioeconómica en Andalucía. Una aproximación a escala municipal. Investigaciones regionales (18), 107-138.

González, M. and Palma, L. (2020). The “business–territory” relationship of cooperative societies as compared to the conventional business sector in the region of Andalusia. Annals of Public and Cooperative Economics. 91. 10.1111/apce.12282

Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía (IECA). (2017). Análisis de las Cadenas de Valor en Andalucía: Propuesta Metodológica y Estimación de la Participación Regional.

Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía (IECA). (2021). Informe Económico de Andalucía 2021.

Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía (IECA). (2021). Andalucía en Cifras.

Instituto Nacional de Estadística (INE) (2009). CNAE-2009. https://www.ine.es/daco/daco42/clasificaciones/cnae09/notasex_cnae_09.pdf

Kano, L., Tsang, E.W.K. and Yeung, H.Wc. (2020). Global value chains: A review of the multi-disciplinary literature. J Int Bus Stud 51, 577–622.

Morán Álvarez, J.C. and Guzman Cuevas, J. (1991). Empresas y Empresarios en Andalucía. 16, 51–71.

Román-Collado, R. & Carmona, M. (2021). Energy efficiency’s key role in explaining the performance of energy consumption in Andalusia (Spain). Environmental Science and Pollution Research (28), 1-21. https://doi.org/10.1007/s11356-020-11829-2

Sistema de Información Multiterritorial de Andalucía (SIMA) (2022) https://www.juntadeandalucia.es/institutodeestadisticaycartografia/badea/informe/anual?CodOper=b3_151&idNode=23204

Universidad Loyola (2021). GUIA DE STATA.

Yserte, R., Rivera, M. and Martínez, D. (2016). The economic crisis and the geography business network in Spain: 2000-2013. Revista de Estudios Regionales 165-195.

Published

2022-12-30

How to Cite

Ceballos González, M., & Infante Bermejo, M. (2022). Statistical Analysis of the Business Activity in Andalusia. Dimensión Empresarial, 20(4), 74-97. https://doi.org/10.15665/dem.v20i4.3109

Issue

Section

RESEARCH RESULTS ARTICLES