Innovation and competitiveness: organizational culture and business model

Autores/as

  • Sergio Andrés Pulgarín Medina Universidad del Rosario
  • Natalia Alejandra Guerrero

DOI:

https://doi.org/10.15665/rde.v15i2.1023

Palabras clave:

Innovation, competitive advantages, organizational culture, business model, processes, knowledge

Resumen

This article has as its starting point the cross review of the literature on innovation and competitive advantage, given the strong relationship between these terms and the growing importance and interest that have been gaining in business and academia. As a result of the consultation and review of the state of art of the last 10 years, it can identify the important role assigned to the concept of Business Model (MN) and Organizational Culture (CO), which stand out and are often identified as common elements in the implementation of innovation and development of competitive advantages in organizations that exposed to a dynamic of change seek to understand and adjust to pro-environment to ensure their permanence in the market.

Resumen 

El presente artículo tiene como punto de partida la revisión de la literatura en innovación y ventaja competitiva publicada en algunos de los principales Journals en Colombia, teniendo en cuenta la fuerte relación entre estos términos y la creciente importancia e interés que han venido ganando en el ámbito empresarial y académico latinoamericano. Como resultado de la búsqueda y revisión del estado del arte de los últimos 10 años, se logra identificar el importante papel asignado a la noción de Modelo de Negocio (MN) y Cultura Organizacional (CO), los cuales se destacan y son frecuentemente señalados como elementos comunes en la implementación de innovación y el desarrollo de ventajas competitivas en organizaciones, que expuestas a una dinámica de cambio buscan entender y ajustarse a su entorno en pro de garantizar su permanencia en el mercado.

Resumo

Este artigo tem como ponto de partida uma revisão da literatura sobre inovação e vantagem competitiva publicada em alguns dos mais importantes periódicos colombianos, dada a forte relação entre estes termos ea crescente importância e interesse que vêm ganhando nos negócios e no meio acadêmico da América Latina. Como resultados de busca e revisão do estado da arte dos últimos 10 anos, pode identificar insights sobre o papel importante atribuído ao conceito de Modelo de Negócio (MN) e Conceito de Cultura Organizacional (CO), que se destacam e são frequentemente identificados como comuns Elementos na implementação de inovação e desenvolvimento de vantagens competitivas em organizações que se expõem a uma dinâmica de mudança buscam entender e ajustar a pro-ambiente para garantir sua permanência no mercado. 

Citas

Acosta, J. C.; Longo-Somoza, M. & Fischer, A. (2013) Capacidades dinámicas y gestión del conocimiento en nuevas empresas de base tecnológica. Cuadernos de Administración, (26)(47), 35–62.

Afuah, A. (1999) La Dinámica de la Innovación Organizacional: El Nuevo Concepto para Lograr Ventajas Competitivas y Rentabilidad. San Rafael, México: Oxford University Press.

Afuah, A. (2009) Strategic Innovation: New Game Strategies for Competitive Advantage (1st ed.). New York, USA: Routledge.

Alegre, J. (2013) Aprendizaje organizativo, innovación y propensión exportadora. Estudios Gerenciales, (28)(Special Issue), 41–56.

Bekmezc, M. (2013) Taking Competitive Advantage By Business Model Innovation. Journal of Management & Economics, (20)(1), 291–314.

Bernal, A.; Fracica, C.; Salomón, G. & González, J. (2012) Análisis de la relación entre la innovación y la gestión del conocimiento con la competitividad empresarial en una muestra de empresas en la ciudad de Bogotá. Estudios Gerenciales: Journal of Management and Economics for Iberoamerica, (28)(Special Issue), 303–315.

Cantwell, J. (2006) Innovation and Competitiveness. En: Fagerberg, J. & Mowery, D. (Eds.), The Oxford handbook of innovation. New York, USA: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199286805.003.0020

Carayannis, E. G.; Samara, E. T. & Bakouros, Y. L. (2015) Innovation and Entrepreneurship. Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-11242-8

Casadesus-Masanell, R. & Zhu, F. (2013) Business model innovation and competitive imitation: The case of sponsor-based business models. Strategic Management Journal, (34)(4), 464–482. https://doi.org/10.1002/smj.2022

Castellacci, F. (2008) Innovation and the competitiveness of industries: Comparing the mainstream and the evolutionary approaches. Technological Forecasting and Social Change, (75)(7), 984–1006. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2007.09.002

Chesbrough, H. & Rosenbloom, R. (2002) The role of the business model in capturing value from innovation: evidence from Xerox Corporation’s technology spin‐off companies. Harvard Business School, 529–555.

Chris, H. (2003) Doing a Literature Review: Releasing the Social Science Research Imagination. London, UK: SAGE Publications, Inc.

Christensen, C. (1997) The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail. Boston: Harvard Business School Press.

Contreras, F. Gálvez, E. & González-Campo, C. (2012) Impacto de la orientación al aprendizaje en la innovación de las MIPYMES colombianas. Cuadernos de Administración, (28)(48), 77–89.

Cozijnsen, A.; Vrakking, W. & IJzerloo, M. (2000) Success and failure of 50 innovation projects in Dutch companies. European Journal of Innovation Management, (3)(3), 150–159. https://doi.org/10.1108/14601060010322301

Cruz, M. L. & Puente, R. (2012) ¿Hay verdadera innovación en los lanzamientos de nuevos productos? Estudios Gerenciales: Journal of Management and Economics for Iberoamerica, (28)(Special Issue), 236–280.

Dereli, D. D. (2015) Innovation Management in Global Competition and Competitive Advantage, (195), 1365–1370. In: Şener, S.; Sarıdoğan, E. & Staub, S. (Eds.), Procedia - Social and Behavioral Sciences. Istanbul, Turkey. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.06.323

Drucker, P. (1985) Innovation and entrepreneurship: Practices and principles. Personnel Strategies and Productivity, (10)(1), 105–109. https://doi.org/10.1080/07377366.1986.10401060

Dustin, G.; Bharat, M. & Jitendra, M. (2014) Competitive advantage and motivating innovation. Advances in Management, (7)(1), 1–8.

Escorsa, P. & Valls, J. (2003) Tecnología e innovación en la empresa (1st ed.). BARCELONA: Univ. Politèc. de Catalunya.

Freeman, C. (1982) The Economics of Industrial Innovation. Massachusetts: MIT Press.

Gálvez, E. & García, D. (2012) Impacto de la innovación sobre el rendimiento de la MIPYME: Un estudio empírico en Colombia. Estudios Gerenciales: Journal of Management and Economics for Iberoamerica, (28)(122), 11–27.

García-Fernández, M. (2016) innovar Influencia de la gestión de la calidad en los resultados de innovación a través de la gestión del conocimiento . Estrategia y Organizaciones, (26)(61), 45–64. https://doi.org/10.15446/innovar.v26n61.57119.M11

Gee, S. (1982) Technology transfer, innovation, and international competitiveness. Design Studies, (3)(2), 112. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/0142-694X(82)90068-0

González, J.; Coliñanco, L. G.; Caro, C. L. & Romero, N. (2014) Estrategia y cultura de innovación, gestión de los recursos y generación de ideas: prácticas para gestionar la innovación en empresas. Pensamiento Y Gestión, (36)(1), 109–135.

Heitor, M.; Horta, H.; Castañon, R.; Sbragia, R. & Jimenez, A. (2014) Can Latin America Move Forward after a Lost Decade in Technical Change? Looking at Opportunities for Knowledge-based Change in Times of Increasing Uncertainty. Journal of Technology Management & Innovation, (9)(4), 1–19. https://doi.org/10.4067/S0718-27242014000400001

Horta, R.; Silveira, L. & Camacho, M. (2015) Competitividad e innovación en la industria manufacturera en el Uruguay. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología Y Sociedad, (10)(28), 23–49.

Kell, D. B. & Lurie-Luke, E. (2015) The virtue of innovation: innovation through the lenses of biological evolution. Journal of The Royal Society Interface, (12)(103), 20141183–20141183. https://doi.org/10.1098/rsif.2014.1183

Madero, S. & Barboza, G. (2015) Interrelación de la cultura, flexibilidad laboral, alineación estratégica, innovación y rendimiento empresarial. Contaduría Y Administración, (60)(4), 735–756.

Maillard, P. (2014) Competitive Quality and Innovation. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/9781119137573

McGrath, R. G.; Tsai, M. H.; Venkataraman, S, & MacMillan, I. C. (1996) Innovation, Competitive Advantage and Rent: A Model and Test. Management Science, (42)(3), 389–403. https://doi.org/10.1287/mnsc.42.3.389

Mejía-Trejo, J. & Sánchez-Gutiérrez, J. (2014) Factores determinantes de la innovación del modelo de negocios en la creación de ventaja competitiva. Revista Del Centro de Investigación Universidad La Salle, (11)(42), 105–128.

Murillo, G. (2009) Conocimiento e innovación en los procesos de transformación organizacional: el caso de las organizaciones bancarias en Colombia. Estudios Gerenciales: Journal of Management and Economics for Iberoamerica, (25)(112), 71–100.

Myers, S. & Marquis, D. (1969) Successful industrial innovation: a study of factors underlying innovation in selected firms. National Science Foundation, 69–17.

Naranjo-Valencia, J. & Calderón-Hernández, G. (2015) Construyendo una cultura de innovación. Una propuesta de transformación cultural. Estudios Gerenciales: Journal of Management and Economics for Iberoamerica, (31)(135), 223– 236.

Naranjo-Valencia, J.; Jiménez, D. J. & Sanz-Valle, R. (2012) ¿Es la cultura organizativa un determinante de la innovación en la empresa?. Cuadernos de Economía Y Dirección de La Empresa, (15)(2), 63–72.

Navarrete, J.; Montoya, A. & Montoya, I. (2009) Clústers como un modelo en el desarrollo de los negocios electrónicos. Innovar Revista de Ciencias Administrativas Y Sociales, (19), 35–52.

O’Sullivan, D. & Dooley, L. (2009) Applying Innovation. United Kingdom: I. SAGE Publications

OCDE (2002). Manual de Frascati. Paris, Frace: Fundación Española de Ciencia Y Tecnología. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1787/9789264239012-en

OECD & EUROSTAT (2005). Oslo Manual: Proposed Guidlines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data. European Communities. Madrid, España: Grupo Tragsa.

Padgett, J. & Powell, W. (2012) The nature and importance of innovation. Princeton: Princeton University Press.

Piatier, A. (1987) Les innovations transsectorielles et la transformation des entreprises. En: Conferencia sobre las Regiones, la innovación y la Tecnología. Barcelona: ESADE.

Pomar, S. (2012) Innovación en las organizaciones: estrategia y gestión. Administración Y Organizaciones, (15)(28), 5– 10.

Pomar, S.; Rangel, J. & Franco, R. (2014) La influencia de las barreras a la innovación que limitan la competitividad y el crecimiento de las pymes manufactureras. Administración Y Organizaciones, (17)(33), 35–57.

Porter, M. (1985) The Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York, USA: The Free Press.

Porter, M. (2001) The Technological Dimension of Competitive Strategy, 7. In: Burgelman, R. & Chesbrough, H. (Eds.), Research on technological innovation, management and policy. Greenwich, CT: JAI Press.

Slávik Štefan, & Bednár, R. (2014) Analysis of business models and their innovations. Journal of Competitiveness, (6)(4), 19–40.

Tushman, M. & Anderson, P. (2004) Managing Strategic Innovation and Change: A Collection of Readings (2nd ed.). New York, USA: Oxford University Press.

Vivas-López, S. (2013) Implicaciones de las capacidades dinámicas para la competitividad y la innovación en el siglo XXI. Cuadernos de Administración, (26)(47), 119–139.

Wolfe, R. A. (1994) Organizational innovation: review, critique and suggested research directions. Journal of Management Studies, (31)(3), 405–431. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.1994.tb00624.x

Wu, S.I. & Lin, C.-L. (2011) The influence of innovation strategy and organizational innovation on innovation quality and performance. International Journal of Organizational Innovation, (3)(4), 45–81.

Publicado

2017-06-30

Cómo citar

Pulgarín Medina, S. A., & Guerrero, N. A. (2017). Innovation and competitiveness: organizational culture and business model. Dimensión Empresarial, 15(2), 15 - 25. https://doi.org/10.15665/rde.v15i2.1023

Número

Sección

ARTÍCULOS RESULTADOS DE INVESTIGACIÓN