La calidad de las ofertas turísticas en el departamento de la Guajira-Colombia.
DOI:
https://doi.org/10.15665/rde.v12i1.76Keywords:
Etnoturismo, Ecoturismo, Calidad Turística, Potencial Turístico, Departamento de La GuajiraAbstract
El presente artículo, es producto del proceso investigativo llevado a cabo en el departamento de la Guajira, cuyo
objetivo fue evaluar la calidad de las ofertas de los destinos turísticos mediante el uso de indicadores de accesibilidad.
El desarrollo del trabajo empírico requirió encuestar a 195 gerentes de los destinos turísticos y a 272 turistas que
visitaron la zona durante las vacaciones de enero y la semana santa del 2012. Los resultados, destacan recursos
turísticos con ventajas en cuanto al ecoturismo y el etnoturismo; además de las limitaciones en la calidad de las
ofertas. Las principales conclusiones, se relacionan con el potencial turístico subutilizado dada la variedad de su
inventario natural y étnico, el cual puede generar grandes oportunidades de desarrollo y gestión de empresas sociales
References
Bernal, C. (2006). Metodología de la Investigación para Administración. (2ª Ed.). México: Pearson.
Deming, E. (1982). Quality Productivity and Competitive Position. Massachusetts: McGraw–Hill.
Departamento Administrativo de Planeación - Gobernación de la Guajira. (2012). Plan de desarrollo departamento de
la Guajira 2012 – 2015: La Guajira primero. http://sigug.
uniguajira.edu.co/planeacion/word/documentos/plan-de-desarrollo- 2012-2015
Figuerola, M. (1990). Teoría económica del Turismo (2ª Ed.). Madrid: Alianza Editorial.
González, B. & Moya, Y. (2008). La satisfacción del cliente y la hospitalidad en la gestión turística. Recuperado Mayo 01 de 2012 http://www.monografias.com/trabajos65/satisfaccion-cliente-
gestion-turistica/satisfaccion-cliente-gestion-turistica.shtml
Huete, L. (1997).Servicios & Beneficios. La fidelización de clientes y empleados. La Huete, L., &Pérez, A. (2003). Clienting. Marketing y Servicios para rentabilizar la lealtad. (s.l.). Barcelona: Ed. Deusto.
Juran, J. & Gryna, F. (1993). Manual de Control de Calidad. (s.l.): Madrid: McGraw-Hill
Kotler, P. y Armstrong G. (2007). Marketing. Versión Latinoamericana.
Décimo primera edición. Pearson Educación. México.
En: http://www.terras.edu.ar/aula/tecnicatura/11/biblio/KOTLER-
Philip-ARMSTRONG-Gary-Cap17.pdf. Recuperado en
Abril 30 de 2012.
Menoya, S. (2009). Indicadores para medir y gestionar la sostenibilidad
del turismo de naturaleza, Cuba. Recuperado en
Abril 22 de 2012 http://www.monografias.com/trabajos88/indicadores-sostenibilidad-hotel-ermita-vinales-cuba/indicadores-
sostenibilidad-hotel-ermita-vinales-cuba.shtml
Observatorio del Programa Presidencial de Derechos Humanos
y Derecho Internacional Humanitario. (2008). Diagnóstico
de la situación del pueblo indígena Wayuu. www.derechoshumanos.
gov.co/.../Diagnostico Indígenas/ Diagnostico
Organización Mundial del Turismo – OMT. (2012). El turismo internacional
arranca con fuerza en 2012. Madrid: Autor. Recuperado Mayo
de 2012 http://media.unwto.org/es/press-release/2012-05-14/
el-turismo-internacional-arranca-con-fuerza-en-2012
Parasuraman, A., Zeithamd, V., & Berry, L. (1985). Conceptual model
of service quality and its implications for future research.
Journal of marketing, 49, pp. 41-50.
Rodríguez, E.; Requena, K.; Muñoz, J. & Olarte, M. (2006). La imagen
turística de los países latinoamericanos en el mercado
español. Cuadernos de Turismo, 17, pp. 189-199.
Vásquez, M. (2007). La calidad, un concepto que necesita ser implantado
en las empresas de servicios turísticos nacionales.
Recuperado en Mayo 03 de 2013 http://www.gestiopolis.com/
canales8/ger/calidad-como-necesidad-en-empresas-de-turismo.htm
Vásquez, R. (2010). La satisfacción del cliente, nuevos retos para
la gestión de calidad en el sector hotelero, en el cambio de
época. Recuperado Julio 10 de 2012 http://www.monografias.
com/trabajos82/satisfaccion-cliente-sector-hotelero/
satisfaccion-cliente-sector-hotelero2.shtml
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Instructions for filling in the Certification of Originality and the Copyright Transfer:
Keep in mind that by pressing the "save and continue" button at the end, you are assuming all the ethical and legal commitments set forth herein. They establish the responsibilities of the legislation on intellectual property rights. For this it is assumed that whoever is carrying out the action of presenting the written work in good faith and represents himself and the other authors of the postulated article.
In this sense, the authors retain all the rights of which they are owners and authorize the free reproduction of the document sent. In the event of being necessary, they will assume, by pressing the "save and continue" button, the legal responsibility derived from the patrimonial rights which are free because of the non-payment by any procedure of the Journal.
Consequently, the author (s) represented by the person who advances the postulation of the article for evaluation and eventual publication,
I (We) declare:
1. I am (we are) the author (s) of the article {here is the name of the article placed automatically}.
2. This is an original work in accordance with the intellectual property law of Colombian copyright.
3. The content of the article of the reference has not been published and that it will not be submitted to any other means of publication in written or electronic support before knowing the decision of the Editorial Committee of Dimensión Empresarial.
4. The signer of this certification guarantees that the commitment acquired here does not infringe any third-party rights.
5. The publication authorization includes its electronic file and its adaptation, if necessary, for its incorporation in the network or in any electronic format or database, as well as attaching the necessary metadata to register the work, trademarks of water or any other security or protection system.
6. The publication authorization includes reproduction on digital media. As well as its distribution and making available through institutional archives through the Internet, distribute copies, and exhibit it in Colombia and outside the country, as well as include the article in national and international indexes.
7. The author assumes all responsibility, including compensation for damages, that could be exercised against the Universidad Autónoma del Caribe by third parties who violated their rights and interests because of the assignment.
For its part, Dimension Empresarial undertakes to respect in any case the rights of the author contained in Article 30 of Law 23 of 1982, or any after it and will make the article available to the users of the Journal so that make a legitimate use of it, as permitted by the applicable legislation, provided that its authorship is cited, commercial benefit is not obtained, and derivative works are not made.
The authors agree to accept the conditions of this intellectual property note, which will be applied to this submission when it is published in this journal.