Analysis of an Economy, Social and Health Factors Scale Associated to the Covid-19 as Predictors of Delivery’s Growth

Authors

  • Noelia Jiménez Barrios http:0000-0003-4031-2730
  • Diego Velásquez Ramos http://0000-0003-3847-3981

DOI:

https://doi.org/10.15665/dem.v20i4.3366

Keywords:

Covid-19, pandemia, reparto a domicilio, economía, sociedad, salud.

Abstract

The present research has as aim the analysis of the psychometric properties of a scale that measures the economic, social and health factors associated to the Covid-19 in a sample of 333 people aged between 15 and 62 years old. It was found that this test has a high reliability index (α= .843) and a four factors structure: the first factor named Care and cautions before Covid-19, the second factor named Perception and use about delivery, the third factor named Economical consequences caused by pandemic and the fourth factor named Perception of quality service in delivery. Moreover, there are presented the percentile punctuations to facilitate the application of this scale in investigation contexts.

Author Biographies

Noelia Jiménez Barrios, http:0000-0003-4031-2730

Universidad Católica San Pablo, Arequipa, Perú. E-mail: najimenez@ucsp.edu.pe. ORCID: 0000-0003-4031-2730

Diego Velásquez Ramos, http://0000-0003-3847-3981

Universidad Católica San Pablo, Arequipa, Perú. E-mail: diego.velasquez.ramos@ucsp.edu.pe. ORCID: 0000-0003-3847-3981

References

Alemán, A. (2020). Análisis del impacto en la implementación de servicio delivery en restaurantes de Lima por el Covid-19 [Trabajo de investigación para bachillerato, Universidad San Martín de Porres]. Archivo digital. https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/7825/FERNANDEZ_SF.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Andreu, E. (2020). Actividad física y efectos psicológicos del confinamiento por el Covid-19. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 209-220.

Bentler, P. (1990). Comparative fin indexes in structural models. Psychologycal Bulletin, 107(2), 238–246. https://doi.org/10.1037/0033-2909.107.2.238

Cañazaca Y., & Mamani, J. (2020). Sistema de Delivery en tiempos de Covid-19. [Trabajo de investigación para bachillerato, Universidad Peruana Unión]. Archivo digital. https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12840/3729/Jean_Trabajo_Bachiller_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cusirramos, Y., Arias, W., & Jiménez, N. (2020). Capacidad emprendedora y estrés en trabajadores de instituciones privadas de Arequipa durante la pandemia del Covid-19. Revista de investigación en ciencias económicas contables y empresariales. Illustro, 11, 81-97. https://doi.org/10.36901/illustro.v11i1.1309

Demuner, M. (2021). El uso de redes sociales en microempresas ante efectos covid-19. Revista de Comunicación de la SEECI, 54, 97-118. https://doi.org/10.15198/seeci.2021.54.e660

Del Bono, A. (2019). Trabajadores de plataformas digitales: Condiciones laborales en plataformas de reparto a domicilio en Argentina. Cuestiones de Sociologia, 20, 1-14. https://doi.org/10.24215/23468904e083

Frías-Navarro, D., & Soler, M. (2012). Prácticas del análisis factorial exploratorio (AFE) en la investigación sobre conducta del consumidor y marketing. Suma Psicológica, 19(1), 47–58. https://doi.org/10.14349/sumapsi2012.1141

Gamero, J., & Pérez, J. (2020). Perú Impacto de la covid-19 en el empleo y los ingresos laborales. OIT, Organización Internacional del Trabajo para los Países Andinos, Nota técnica de País, Panorama Laboral en tiempos de la COVID19.

Gestión (2020, 17 de setiembre). El 73% de repartidores delivery tiene como único ingreso ese trabajo. https://gestion.pe/economia/el-73-de-repartidores-delivery-tiene-como-unico-ingreso-ese-trabajo-noticia/

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología De La Investigación (6a ed.). McGraw-Hill Education.

Jasp Team. (2020). JASP (Version 0.14.0) [Computer Software]. https://jasp-stats.org/

Kline, R. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2.a ed.). Guilford Press.

Lust, J. (2021). Las condiciones estructurales de la expansión de Covid-19 en el Perú. Minga, 4(5), 9-29.

Lozano, V. (2021, 9 de setiembre). Delivery, una efectiva herramienta de abastecimiento en pandemia. El peruano. https://elperuano.pe/noticia/114976-delivery-una-efectiva-herramienta-de-abastecimiento-en-pandemia

Maguiño, G., Cayo, R. Ladines, M., Medrano, E., Baezola, K., & Mesa, G. (2020). Encuesta mensual del sector servicios (Informe técnico N°. 8). Instituto Nacional de Estaditicas e Informática [INEI]. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/boletines/boletin_sector_servicios_2.pdf

Malagón, P. (2022, 15 de enero). ¿Quién es Delivery Hero, la empresa que compró Glovo en plena nochevieja? https://www.libremercado.com/2022-01-15/quien-es-delivery-hero-la-empresa-que-compro-glovo-en-plena-nochevieja-6854906/

Martínez, J., Bolívar, Y, Yanez-Peñúñuri, L., & Rey, C. (2020). Tendencias de la investigación sobre síntomas de trastornos mentales durante la pandemia por Covid-19. Revista de la Escuela de Ciencias de la Salud de la Universidad Pontificia Bolivariana, 39(2), 24-33.

Montero, B., Vasconcelos, K., & Arias, G. (2020). Teletrabajo: Fortaleciendo el trabajo en tiempos de pandemia por covid-19. Revista de comunicación y salud, 10(2), 109-125.

Morales, K., & Alba, P. (2020). Precarización de plataformas. El caso de repartidores en España. Psicoperspectivas, 19(1), 1-12.

http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol19-issue1-fulltext-1680

Microsoft Corporation. (2018). Microsoft Excel. https://office.microsoft.com/excel

Palomino, A., Mendoza, C., & Oblitas, J. (2020). E-commerce y su importancia en épocas de COVID-19 en la zona norte del Perú. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 3, 253-266.

Pérez, M., Gómez, J., & Dieguez, R. (2020). Características clínico-epidemiológicas de la COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19(2), 1-15.

Paul, S. (1992). Adjusted P-Values for Simultaneous Inference. International Biometric Society, 48(4), 1005–1013. https://doi.org/10.2307/2532694

Perticará, M., & Tejada, M. (2020). Sobre vulnerabilidad y teletrabajo durante la pandemia. Observatorio Económico, 144, 4-5. https://doi.org/10.11565/oe.vi144.365

Resa, S. (2020). ¿Cómo evoluciona la distribución comercial tras la pandemia?. Distribución y consumo, 30(162), 43-51.

Rodríguez de los Ríos, L., Aliaga Tovar, J., Peña-Calero, B., Quintana Peña, A., & Flores Limo, F. (2020). Análisis Psicométrico Preliminar de la escala de impacto emocional Covid-19 en universitarios peruanos. Revista sobre Educación y Sociedad, 1(15), 5-22. https://doi.org/10.35756/educaumch.202015.135

Serrano-Cumplido, A., Ortega, P. A. E., García, A. R., Quintana, V. O., Fragoso, A. S., Garcia, A. B., & Bayón, Á. M. (2020). COVID-19. La historia se repite y seguimos tropezando con la misma piedra. Medicina de Familia. SEMERGEN, 46, 48-54.

Soto, M., Peralta, G., Aranibar, J., & Rodríguez, J. (2019). Plan de negocios para repartos multipropósito a demanda mediante una aplicación móvil en la ciudad de Arequipa [Tesis de Maestría, Universidad Esan]. Archivo digital. https://repositorio.esan.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12640/1534/2019_MATP-ARE_16-2_08_T.pdf?sequence=1

Sumba-Bustamante, R. Y., Almendariz-Gonzalez, S. M., Baque-Chancay, C. L., & Aliatis-Bravo, V. G. (2020). Emprendimientos en tiempo de covid-19: De lo tradicional al comercio electrónico. Revista Científica FIPCAEC (Fomento de la investigación y publicación en Ciencias Administrativas, Económicas y Contables), 5(4), 137-164.

Tello, J., Nizama, M. Huamán, B., & Vargas, J. (2020). Impacto de los canales de comercialización online en tiempos de COVID-19. Innova Research Journal, 5(3.1), 15-39. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.1.2020.1531

Timmerman, M., & Lorenzo-Seva, U. (2011). Dimensionality Assessment of Ordered Polytomous Items with Parallel Analysis. Psychological Methods, 16, 209–220. https://doi.org/10.1037/a0023353

Torres, R. (2020). La suspensión perfecta en tiempos de Covid-19. ¿Una alternativa o abuso del empleador?. Revista de derecho procesal del trabajo, 2(2), 135-150. https://doi.org/10.47308/rdpt.v2i2.8

Vaske, J., Beaman, J., & Sponarski, C. (2017). Rethinking Internal Consistency in Cronbach’s Alpha. Leisure Sciences, 39(2), 163–173. https://doi.org/10.1080/01490400.2015.1127189

Ventura-León, J., & Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625–627. https://www.redalyc.org/pdf/773/77349627039.pdf

Vivanco-Vidal, A., Saroli-Araníbar, D., Caycho-Rodríguez, T., Carbajal-León, C., & Noé-Grijalva, M. (2020). Ansiedad por Covid-19 y salud mental en estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Psicología, 23(2), 197-215. http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v23i2.19241

Yagual, M. (2021). Estrategias de delivery adoptadas por cafeterías reconocidas de Guayaquil durante el primer semestre de aislamiento por covid-19. [Trabajo de investigación para bachillerato, Universidad Politécnica Salesiana Ecuador]. Repositorio institucional de la Universidad Politécnica Salesiana. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/20089

Published

2022-12-30

How to Cite

Jiménez Barrios, N. ., & Velásquez Ramos, D. . (2022). Analysis of an Economy, Social and Health Factors Scale Associated to the Covid-19 as Predictors of Delivery’s Growth. Dimensión Empresarial, 20(4), 35-52. https://doi.org/10.15665/dem.v20i4.3366

Issue

Section

RESEARCH RESULTS ARTICLES