This is an outdated version published on 2018-04-12. Read the most recent version.

Coopetencia, interaction of two antagonist relations

Authors

  • Javier Gomez Diaz Instituto Tecnológico de Oaxaca
  • Alejandro García Garnica
  • Gustavo Curiel Aviles

DOI:

https://doi.org/10.15665/dem.v17i1.1506

Keywords:

Coopetencia, competitive advantages

Abstract

Businesses are developed in highly dynamic environments, so companies seek access to resources that allow them to cope with variations. One of these strategies is cooperation in which companies cooperate and compete towards a common goal. In the cooperative, companies that compete and cooperate looking for a common goal. Through sharing (cooperation) the resources create value, the appropriation of this value is derived from the various interests (competition) of the companies, catches the value created for their purposes.

Resumen

Las empresas se desarrollan en entornos altamente dinámicos, por lo que ellas buscan acceso a recursos que les permitan hacer frente a las variaciones. Una de estas estrategias es la cooperación en la que las empresas cooperan y compiten hacia un objetivo común. En la cooperativa, las empresas que compiten y cooperan buscan un objetivo común. Al compartir (cooperación) los recursos crean valor, la apropiación de este valor se deriva de los diversos intereses (competencia) de las empresas, captura el valor creado para sus fines.

Resumo

As empresas são desenvolvidas em ambientes altamente dinâmicos, por isso as empresas buscam acesso a recursos que lhes permitam lidar com variações. Uma dessas estratégias é a cooperação em que as empresas cooperam e competem por um objetivo comum. Na cooperativa, empresas que competem e cooperam em busca de um objetivo comum. Através da partilha (cooperação) os recursos criam valor, a apropriação deste valor é derivada dos vários interesses (concorrência) das empresas, captura o valor criado para os seus fins.

References

Antolín, L. R., Martínez del rio, J. y Céspedes, L. J. (2013). Cooperacion y competencia como antecedentes de la innovación de producto. ¿Aplican las empresas nuevas y establecidas una lógica diferenciada?. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 19, 53-62. doi: 10.1016/j.iedee.2012.09.001

Beersman, B., Hollenbeck, R. J., Moon, H. y Conlon, D. (2003). Cooperation, competition, and team performance: toward a contingency approac. Academy of Management Journal, 46(5), 572-590. doi: 10.2307/30040650

Brandenburger, A. M. y Nalebuff, B. J. (2005). Coopetencia. Colombia. Editorial Norma.

Capellán, M. A. R. (2005). Cooperación y no-cooperación estratégica: efectos sobre la productividad y la competitividad. Ciencia y Sociedad, XXX(2), 275-292.

Cason, N. T. y Gandadhara, L. (2013). Cooperation spillovers and Price competition in experimental markets. Economic Inquiry, 51(3), 1715-1730. doi: 10.1111/j.1465-7295.2012.00486.x

Crisan, P. (2013). Coopetition structural dynamics. Managerial Chanllenges of the Comtemporary Society, 5, 81-86

Chin, S. K., Chan, L. B., y Lam. K. P. (2008). Identifying and prioritizing critical success factors for coopetition strategy. Industrial Management & Data, 108(4), 437-454.

García, G. A. y Lara, R. A. (2003). Cúmulos industriales, competencia y cooperación tecnológica. Administración y Organizaciones, 11, 77-95.

González, A. T. (2009). La PYME mexicana ante la decisión entre cooperar y competir. Asamblea general de ALAFEC. Ecuador.

Keith, H. L. y Goldman, M. (1961). Competition and non-competition and its relationship to individual and group productivity. Source Sociometry, 24(1), 46-60. doi: 10.2307/2785928

Kossyva, D., Sarri, K., y Georgopoulos, N. (2014). Co-opetition: a business strategy for SMES in times of economic crisis. South-Eastern Journal of Economics, 1, 89-106.

Lado, A., Boyd, N. y Hanlo, S. (1997). Cooperation, and the search for economic rents: a syncretic model. The Academy of Management Review, 22(1), 110-141

Luo, X., Slotegraaf, J. R. y Pan, X. (2006). Cross functional coopetition: the simultaneous role of cooperation and competition within firms. Journal of Marketing, 70(2), 67-80. doi: 10.1509/jmkg.70.2.67

Morris, H. M., Kocak, A. y Ozer, A. (2007). Coopetition as a small business strategy: implications for performance. Journal of Small Business Strategy, 18(1), 35-55.

Ojeda, J. (2010). La experiencia de la competencia y la cooperación en algunas MIPyME ambientales. Temas de Ciencia y Tecnología, 14(40), 3-12.

Osarenkhoe, A. (2010). A study of inter-firm dynamics between competition and cooperation. A coopetition strategy. Database Marketing & Customer Strategy Management, 17, 201-221

Parra, R. G., García, V. P. y Jiménez, M. J. (2008). Coopetición y ventaja competitiva en los distritos industriales. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa. 14(1), 85-102. doi: 10.1016/S1135-2523(12)60013-6

Puurtinen, M. y Mappes, T. (2009). Between group competition and human cooperation. Proceedings. Biological Sciences, 276, 355-360.

Tena, M. J. y Comai, A. (2001). Los propósitos de la inteligencia en la empresa competidora, cooperativa, neutral e individual. El profesional de la Información, 10 (5), 4-11.

Tomaszewski, M. (2013). Chosen determinants of coopetition between the industrial companies of the Lubusz region in the 2009-2011 periods. Management, 17(1), 219-232.

Downloads

Published

2018-04-12

Versions

How to Cite

Gomez Diaz, J., García Garnica, A., & Curiel Aviles, G. (2018). Coopetencia, interaction of two antagonist relations. Dimensión Empresarial, 17(1), 130-137. https://doi.org/10.15665/dem.v17i1.1506

Issue

Section

FREE ASSAY ON SCIENCE TOPICS