Internationalization in the mission and vision of the main Mexican companies // Internacionalización en la misión y visión de las principales empresas mexicanas // Internacionalização na missão e visão das principais empresas mexicanas

Jose Satsumi Lopez-Morales
Adriana Ruby Alfaro Uribe
Carolina Diaz Pugh
Mauricio Villarreal Mendez
Valeria Lizeth Pedraza Caballero


DOI: http://dx.doi.org/10.15665/dem.v16i1.1493

Abstract


The main aim of this paper is to analyze the presence of the internationalization in the mission and vision of the main Mexican companies. To reach this aim was analyzed the mission and vision of the 500 biggest firms in Mexico, included in the ranking “Las 500 Mayores Empresas de México” of Expansion magazine. For this analysis was used a qualitative technique of content analysis. The main results indicate that in the case of the mission, the States with a main percentage of presence was Veracruz (100%) and Baja California Sur (50%), and in the case of the vision the States with major percentages of presences are Hidalgo (100%) and Baja California Sur (50%). Likewise, the States with a major number of firms are Mexico City (151) and Nuevo León (51). The firms of these States got percentages of presence of 20% and 22% respectively.


Keywords


Mission, Vision, Strategy, Internationalization.

Full Text:

PDF (Español)

References


Abela., D. J. (2001). Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada. Recuperado el 01 de abril de 2017, de Fundación Centro Estudios Andaluces.

Aguilar S., Robledo C. & Serna M. (2015) Multilatinas: a content analysis of mission statements and its relation with the international expansion. Revista Ciencias Estratégicas , 9 (34), 219- 236.

Ansoff H., Hayes I., Robert L.: El pensamiento estratégico. Ed. Trillas. Segunda edición. México, 1990.

Dermol, V. (2012). Relationship between Mission Statement and Company Performance. Scientific Annals Of The 'Alexandru Ioan Cuza' University Of Iasi, 59(1), 325-341.

Forehand, G., y A. Sheshunoff (2003) “Worth the Effort: Strategic Planning for Superior Bank Performance”, Kentucky Banker Magazine, núm. 914, pp. 13-14.

Galán, A. (2016). THE R&D AND THE INTERNATIONALIZATION OF BUSINESS ORGANIZATIONS. THE CASE OF PHARMACEUTICAL COMPANIES. USV Annals Of Economics & Public Administration, 16(1), 154-163.

Goet, P. (1997). “Mission impossible”, Journal of Business Strategy, Vol. 18 N0. 1, p. 2.

Herter, G. (1995) “Business planning boosts your chances”, Accounting Technology, vol. 11, núm. 4, pp. 20-26.

Holsti, O.R (1968): Content analysis. En LINDZEY, G. Y ARONSON, E. The handbook of social Psychology. Vol 2. Research Methods, Addison-Wesley, Reading, Mass.

Horwath, R. (2012). Identify Your Purpose. Personal Excellence Essentials, 17(2), 6.

Jaffe, Dennis T., Philip Gerould, Glenn Tobe, and Glen Tobe. Organizational Vision, Values and Mission, edited by Dennis T. Jaffe, et al., Course Technology Crisp, 1993.

Jimenez-Martinez, J. I. (2007). Determinantes para la internacionalización de las Pymes mexicanas. Análisis Económico, 22(49), 111-131.

Medina, S. (2013) Inversión extranjera directa por entidad, Comercio Exterior. 63 (2) p. 3-7

Kemp, S. y Dwyer, L. (2003). Mission statements of international airlines: A content analysis. Tourism Management, 24, 635–653.

López- Morales, J.S. & Ortega- Ridaura, I. (2016).Presencia de la expansión internacional en la misión y visión de las principales empresas privadas y estatales de América Latina, Estudios Gerenciales, 32, 140, 269-277.

Mintzberg, H. 1988. Las Cinco Ps de la Estrategia. En: El proceso estratégico; conceptos, contextos y casos. Mintzberg H. y Q. Brian. (Editores). Prentice Hall, México. pp: 21-30

Mora, K. (2011) 10 razones para invertir en la ciudad de México. Recuperado el 17 de agosto del 2017 de: http://www.eluniversaldf.mx/home/nota33176.html

Palafox De Anda, G. (2003). Los procesos estratégicos en La empresa. (Spanish). Hospitalidad ESDAI, (4), 35-51.

Pearce, J.A. & David, F. (1987). Corporate Mission Statements: The Bottom Line, Academy of Management Executive, 1 (2), pp. 109-116.

Pérez, G. (1994) Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Tomo II. Técnicas de análisis de datos. Madrid: La Muralla S. A.

Phillips, A. (1988) El comercio exterior de México, evolución reciente y perspectivas. Comercio Exterior, 38 (5), 363-366.

Pownall, M. (2016). Vision & Mission Statements. Equimanagement, 40-44.

Promexico (2010) 200 Años de Comercio Exterior de México, Negocios. 8 (9) Recuperado desde: http://www.economia-snci.gob.mx/sic_php/pages/bruselas/trade_links/esp/sepesp2010.pdf

Redacción IDM (2016) Nuevo Puerto de Veracruz. Infraestructura y desarrollo en México. Recuperado el 21 de agosto de: https://issuu.com/revistaidm/docs/idm_24_dic-ene

Robledo-Ardila, C. & Rios-Molina, C. (2013). La internacionalización como objetivo explicito en la visión y misión declaradas de las 500 empresas más grandes en Colombia, Revista Ad-Minister, 22, pp. 33-50

Simpson, D. (1994). Rethinking mission and vision, Planning Review, Vol. 22, p. 911.

Secretaría de Economía (2016) México cuenta con 12 Tratados de Libre Comercio, Recuperado el 24 de Febrero del 2017 de: https://www.gob.mx/se/articulos/mexico-cuenta-con-12-tratados-de-libre-comercio?idiom=es

Sengupta, S. & Sahay, A. (2017). Comparing mission statements of social enterprises and corporate enterprises in the new renewable energy sector of India: a computer aided content analysis study, Journal of Global Entrepreneurship Research, 7, 21.

Sufi, T. & Lyons, H. (2003). “Mission statements exposed”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 15 (5), 255-262.

Robledo, C. & Ríos, C. (2013). La internacionalización como objetivo explícito en la mision y vision declaradas de las principales empresas Colombianas. Recuperado el 27 de Febrero del 2017 de: http://www.scielo.org.co/pdf/adter/n22/n22a3.pdf.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jose Satsumi Lopez-Morales, Adriana Ruby Alfaro Uribe, Carolina Diaz Pugh, Mauricio Villarreal Mendez, Valeria Lizeth Pedraza Caballero

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Our index:

Information Matrix for the Analysis of Journals (WoS recognition): Citation Index (ESCI)=+3.5, DOAJ (EBSCO, EconLit, vLex, DOAJ)=5, SCIB (Secondary Composite Index Broadcasting)=9.5. Likewise, in the PUBLINDEX we were recognized as being a journal of the first quartile (Q1) for its level of reading and citation.

License by: