Symbolic Consumption of Crafts // Consumo Simbólico de Artesanías // Consumo Simbólico de Artesanato

Jenny Amaya Tellez


DOI: http://dx.doi.org/10.15665/rde.v15i1.768

Abstract


This study approaches the factors associated with the symbolic consumption of crafts - ceramics and basket-making - of Ráquira and Guacamayas, objects that were exposed in Expoartesanías 2011, in the city of Bogota, and his relation with the construction of the national identity. The methodology of the investigation is quantitative with a descriptive multidimensional study, bearing the results of the survey in mind an analysis was realized lexicométrico - count of words - of conformities - importance - and his graphical representation in the plane factorial. The results allowed to identify the profile sociodemográfico, processes of consumption and the construction of identity related to the symbolic consumption of the above-mentioned crafts. In addition, and not less importantly it was the theoretical contribution to the concept of cultural consumption from his contradictions and possibilities.

Este estudio aborda los factores asociados al consumo simbólico de artesanías –cerámica y cestería- de Ráquira y Guacamayas, objetos que fueron expuestos en Expoartesanías 2011, en la ciudad de Bogotá, y su relación con la construcción de la identidad nacional. La metodología empleada es cuantitativa bajo un estudio descriptivo multidimensional con base en los resultados de la encuesta, se realizó un análisis lexicométrico, de concordancias y representación gráfica. Los resultados permitieron identificar el perfil sociodemográfico, procesos de consumo y la construcción de identidad relacionada con el consumo simbólico de dichas artesanías. Además, y no menos importante fue el aporte teórico al concepto de consumo cultural desde sus contradicciones y posibilidades.

Este estudo aborda os fatores associados ao consumo de -Ceramics artesanato simbólicos e cestería- Ráquira e araras, objetos que foram expostos em EXPOARTESANIAS 2011, na cidade de Bogotá, e sua relação com a construção da identidade nacional. A metodologia da pesquisa é estudo descritivo quantitativo, com um multidimensional, tendo em conta os resultados das lexicometrics análise de pesquisa -conteo de palavras de concordâncias -importancia- e sua representação gráfica no plano fatorial foi realizada. Os resultados permitiram identificar o perfil sócio-demográfico, os processos de consumo e a construção da identidade relacionada com o consumo simbólico destes ofícios. Além disso, e não menos a contribuição teórica foi o conceito de consumo cultural de suas contradições e possibilidades.


Keywords


symbolic consumption, crafts, identity, cultural consumption // consumo simbólico, artesanía, identidad, consumo cultural // consumo simbólico, artesanía, identidad, consumo cultural

Full Text:

PDF

References


Ahmad, M. (2014). The Relationships between Personal Cultural and Professional Values and Marketing Ethics among the Academicians. Procedia - Social and Behavioral Sciences 130. p.273 – 281.

Bermudez, E. (2008). Malls: Territorios y objetos de consumo simbólico en la construcción de representaciones de identidades juveniles. Revista Argentina de sociología, año 6 Nº11, 96-120.

Bourdieu, P. (1979). La distinción: criterio y bases sociales del gusto. España: Taurus.

Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas sobre la teoría de la acción. Traducido por Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Traducido por Ariel Dilon. Argentina: Siglo XXI editores.

Canclini, N. (2006). El consumo cultural: una propuesta teórica. En

Sunkel, G. (comp.). El consumo cultural en América Latina. Construcción teórica y líneas de investigación. 2ª ed. Ampliada y revisada. Bogotá: Convenio Andrés Bello.

Carlislea,S., Hanlona, P., Hannahb, M. (2008). Status, taste and distinction in consumer culture: acknowledging the symbolic dimensions of inequality. Public Health 122, p. 631–637.

Castro, S. & Restrepo, E. (2008). Genealogías de la colombianidad. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, Instituto de Estudios Sociales y Culturales Pensar (p.11-40).

Cuevas H, A. (2007). Turismo y consumo cultural en Tlaquepaque, Jalisco, México en tres etapas del siglo XX. Estudios sobre las culturas contemporáneas. Universidad de Colima. Revista Red de revistas científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal. Volumen XIII, numero 026, p.103-125.

Della, V., Piras, A. & Zamparelli, G. (2010). Brand and image: the strategic factors in destination marketing. International. Journal of Leisure and Tourism Marketing, Vol.1, No.4, pp.358 - 377

Dragicevic, M. & Tevsic, A. (2015). Traditional Cultural Manifestation Marketing and Service. Procedia Economics and finance 32. p. 432 – 436.

Fenollar, P. (2003). Estilos de vida: paradigma del mercado. Capítulo 2.- Consumo Simbólico: Instrumento de Determinación Social (Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2003).

Larraín, J. (1994). La identidad latinoamericana: teoría e historia”, en Estudios Públicos No. 55, pp. 31-64. Santiago de Chile.

Larrain, J. (2003). Comunicação & Cultura: El concepto de identidad. Revista FAMECOS, Porto Alegre, nº 21, agosto 2003. Quadrimestral.

Mendoza, E. (1989-1990). Cultura popular o cultural de masas: artesanos y microempresarios el trabajo de la tagua en Chiquinquira. Universidad de los Andes, departamento de antropología. Revista Colombiana de Antropología Vol. XXVII. Bogotá, año 1989-1990.

República de Colombia (1984). Reglamentación de la profesión de artesano. Ley 36 de 1984, Decreto Numero 0258.

Schau, H.J. (2000), Consumer imagination, identity and self-expression, Advances in Consumer Research.

Tajfel, H. (1978). Differentiation between social groups: Studies in the social psychology of intergroups relations. Londres: Academic Press.

Verdery, C. (1993). Whither “nation and nationalism, Volume: 122 Issue: 3, Publisher: American Academy of Arts and Sciences. Boston: Daedalus.

Wolter, J., Brach, S., Cronin, J. & Bonn M. (2015). Symbolic drivers of consumer–brand identification and disidentification, Journal of Business Research, 69(2), 785-793. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.07.011

Webgrafía.

Bird, A., & Mendenhall, M. E. (2015). From cross-cultural management to global leadership: Evolution and adaptation. Journal of World Business, http://dx.doi.org/10.1016/j.jwb.2015.10.005

Cleveland, M., Rojas J., Laroche, M. , Papadopoulos, N., (2015). Identity, culture, dispositions and behavior: A cross-national examination of globalization and culture change, Journal of Business Research, http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.08.025

Expoartesanías. (2011). Perfil del visitante. Revisado 30 de noviembre de 2011 en: www.expoartesanias.com.

Tyl´en, Kristian, Bjørndahl, Johanne Stege, Roepstorff, Andreas, Fusaroli, Riccardo, Trails of meaning construction: Symbolic artifacts engage the social brain, NeuroImage (2016), doi: 10.1016/j.neuroimage.2016.03.056


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jenny Amaya Tellez

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Our index:

Information Matrix for the Analysis of Journals (WoS recognition): Citation Index (ESCI)=+3.5, DOAJ (EBSCO, EconLit, vLex, DOAJ)=5, SCIB (Secondary Composite Index Broadcasting)=9.5. Likewise, in the PUBLINDEX we were recognized as being a journal of the first quartile (Q1) for its level of reading and citation.

License by: