Symbolic Consumption of Crafts

Authors

  • Jenny Amaya Tellez Corporación Universitaria Minuto de Dios

DOI:

https://doi.org/10.15665/rde.v15i1.768

Keywords:

symbolic consumption, crafts, identity, cultural consumption

Abstract

This study approaches the factors associated with the symbolic consumption of crafts - ceramics and basket-making - of Ráquira and Guacamayas, objects that were exposed in Expoartesanías 2011, in the city of Bogota, and his relation with the construction of the national identity. The methodology of the investigation is quantitative with a descriptive multidimensional study, bearing the results of the survey in mind an analysis was realized lexicométrico - count of words - of conformities - importance - and his graphical representation in the plane factorial. The results allowed to identify the profile sociodemográfico, processes of consumption and the construction of identity related to the symbolic consumption of the above-mentioned crafts. In addition, and not less importantly it was the theoretical contribution to the concept of cultural consumption from his contradictions and possibilities.

Resumen

Este estudio aborda los factores asociados al consumo simbólico de artesanías –cerámica y cestería- de Ráquira y Guacamayas, objetos que fueron expuestos en Expoartesanías 2011, en la ciudad de Bogotá, y su relación con la construcción de la identidad nacional. La metodología empleada es cuantitativa bajo un estudio descriptivo multidimensional con base en los resultados de la encuesta, se realizó un análisis lexicométrico, de concordancias y representación gráfica. Los resultados permitieron identificar el perfil sociodemográfico, procesos de consumo y la construcción de identidad relacionada con el consumo simbólico de dichas artesanías. Además, y no menos importante fue el aporte teórico al concepto de consumo cultural desde sus contradicciones y posibilidades.

Resumo

Este estudo aborda os fatores associados ao consumo de -Ceramics artesanato simbólicos e cestería- Ráquira e araras, objetos que foram expostos em EXPOARTESANIAS 2011, na cidade de Bogotá, e sua relação com a construção da identidade nacional. A metodologia da pesquisa é estudo descritivo quantitativo, com um multidimensional, tendo em conta os resultados das lexicometrics análise de pesquisa -conteo de palavras de concordâncias -importancia- e sua representação gráfica no plano fatorial foi realizada. Os resultados permitiram identificar o perfil sócio-demográfico, os processos de consumo e a construção da identidade relacionada com o consumo simbólico destes ofícios. Além disso, e não menos a contribuição teórica foi o conceito de consumo cultural de suas contradições e possibilidades.

References

Ahmad, M. (2014) The Relationships between Personal Cultural and Professional Values and Marketing Ethics among the Academicians. Procedia - Social and Behavioral Sciences, (130), 273-281.

Bermúdez, E. (2008) Malls: Territorios y objetos de consumo simbólico en la construcción de representaciones de identidades juveniles. Revista Argentina de sociología, (6)(11), 96-120.

Bird, A. & Mendenhall, M. E. (2016) De cross-cultural management to global leadership: Evolution and adaptation. Journal of World Business, (51)(1), 115-126. http://dx.doi.org/10.1016/j.jwb.2015.10.005

Bourdieu, P. (1979) La distinción: criterio y bases sociales del gusto. España: Taurus.

Bourdieu, P. (1997) Razones prácticas sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

Carlisle, S.; Hanlon, P. & Hannah, M. (2008) Status, taste and distinction in consumer culture: acknowledging the symbolic dimensions of inequality. Public Health, (122)(6), 631-637.

Castro, S. & Restrepo, E. (2008) Genealogías de la colombianidad. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Cleveland, M.; Rojas-Méndez, J. I.; Laroche, M. & Papadopoulos, N. (2016) Identity, culture, dispositions and behavior: A cross-national examination of globalization and culture change. Journal of Business Research, (69)(3), 1090-1102. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.08.025

Cuevas H, A. (2007) Turismo y consumo cultural en Tlaquepaque, Jalisco, México en tres etapas del siglo XX. Estudios sobre las culturas contemporáneas. Estudios sobre las culturas contemporáneas, (13)(26), 03-125.

Della, V.; Piras, A. & Zamparelli, G. (2010) Brand and image: the strategic factors in destination marketing. International. Journal of Leisure and Tourism Marketing, (1)(4), 358-377.

Dragicevic, M. & Tevsic, A. (2015) Traditional Cultural Manifestation Marketing and Service Quality-The Case of Dubrovnik Summer Festival. Procedia Economics and Finance, (32), 432-436.

Expoartesanías (2011). Perfil del visitante. En: www.expoartesanias.com [30/11/2011].

Fenollar, P. (2003) Estilos de vida paradigma del mercado. Memoria para optar al grado de Doctor, Universidad Complutense de Madrid. En: http://biblioteca.ucm.es/tesis/cps/ucm-t27084.pdf [15/07/2015]

Larraín, J. (1994) La identidad latinoamericana: teoría e historia. Estudios Públicos, (55), 31-64.

Larrain, J. (2003) Comunicação & Cultura: El concepto de identidad. Revista FAMECOS, (21), 30-42.

Mendoza, E. (1990) Cultura popular o cultural de masas: artesanos y microempresarios el trabajo de la tagua en Chiquinquira. Revista Colombiana de Antropología, (27). En: http://kt.micrositios.net/action.php?kt_path_info=ktcore.actions.document.view&fDocumentId=14748&forceopen

Ley 36 de 1984 (1984) Reglamentación de la profesión de artesano. En: http://www.unesco.org/culture/natlaws/media/pdf/colombia/colombia_ley_36_19_11_1984_spa_orof.pdf

Schau, H.J. (2000) Consumer imagination, identity and self-expression, (27), 50-56. En: Stephen J. Hoch & Robert J. Meyer (Eds.) NA - Advances in Consumer Research. Provo, UT : Association for Consumer Research.

Sunkel, G. (2006). El consumo cultural en América Latina: construcción teórica y líneas de investigación. En: http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/viewFile/4686/3650

Tajfel, H. E. (1978) Differentiation between social groups: Studies in the social psychology of intergroup relations. New York: Academic Press.

Tylén, K.; Philipsen, J. S.; Roepstorff, A. & Fusaroli, R. (2016) Trails of meaning construction: Symbolic artifacts engage the social brain. NeuroImage, (134), 105-112. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.neuroimage.2016.03.056

Verdery, K. (1993). Whither" nation" and" nationalism". Daedalus, 37-46.

Wolter, J.; Brach, S.; Cronin, J. & Bonn M. (2015) Symbolic drivers of consumer–brand identification and disidentification, Journal of Business Research, (69)(2), 785-793. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.07.011

Downloads

Published

2016-12-18

How to Cite

Amaya Tellez, J. (2016). Symbolic Consumption of Crafts. Dimensión Empresarial, 15(1), 153 - 168. https://doi.org/10.15665/rde.v15i1.768

Issue

Section

RESEARCH RESULTS ARTICLES