Internationalization in the mission and vision of the main Mexican companies

Jose Satsumi Lopez-Morales
Adriana Ruby Alfaro Uribe
Carolina Diaz Pugh
Mauricio Villarreal Mendez
Valeria Lizeth Pedraza Caballero


DOI: http://dx.doi.org/10.15665/dem.v16i1.1493

Abstract


The main aim of this paper is to analyze the presence of the internationalization in the mission and vision of the main Mexican companies. To reach this aim was analyzed the mission and vision of the 500 biggest firms in Mexico, included in the ranking “Las 500 Mayores Empresas de México” of Expansion magazine. For this analysis was used a qualitative technique of content analysis. The main results indicate that in the case of the mission, the States with a main percentage of presence was Veracruz (100%) and Baja California Sur (50%), and in the case of the vision the States with major percentages of presences are Hidalgo (100%) and Baja California Sur (50%). Likewise, the States with a major number of firms are Mexico City (151) and Nuevo León (51). The firms of these States got percentages of presence of 20% and 22% respectively.

El objetivo principal de este trabajo es analizar la presencia de la internacionalización en la misión y visión de las principales empresas mexicanas. Para poder alcanzar este objetivo se analizó la misión y visión de las 500 mayores empresas de México incluidas en el ranking las “500 Mayores Empresas de México” de la revista Expansión. Para este análisis se utilizó una técnica cualitativa de análisis de contenido. Los principales resultados indican que en el caso de la misión los estados con un mayor porcentaje de presencia de internacionalización es Veracruz con el 100% y Baja California Sur con 50%, y en el caso de la visión los Estados con mayores porcentajes de presencia son Hidalgo (100%) y Baja California Sur (50%). Asimismo, los Estados con un mayor número de empresas son Ciudad de México (151) y Nuevo León (51). Las empresas de estos Estados obtuvieron como porcentajes de presencia 20% y 22% respectivamente.

O objetivo principal deste trabalho é analisar a presença de internacionalização na missão e visão das principais empresas mexicanas. Para atingir esse objetivo, foi analisada a missão e a visão das 500 maiores empresas do México incluídas no ranking das “500 Mayores Empresas de México” na revista Expansión. Para essa análise, utilizou-se uma técnica de análise de conteúdo qualitativo. Os principais resultados indicam que, no caso da missão, os estados com maior porcentagem de presença de internacionalização são Veracruz com 100% e Baja California Sur com 50% e, no caso da visão, os Estados com maiores porcentagens de presença são Hidalgo (100%) e Baja California Sur (50%). Da mesma forma, os Estados com maior número de empresas são a Cidade do México (151) e Nuevo León (51). As empresas desses Estados obtiveram porcentagens de presença 20% e 22%, respectivamente.


Keywords


Mission, Vision, Strategy, Internationalization // Misión, Visión, Estrategia, Internacionalización

Full Text:

PDF (Sp)

References


Abela., D. J. (2001) Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada. Fundación Centro Estudios Andaluces. En: http://public.centrodeestudiosandaluces.es/pdfs/S200103.pdf

Aguilar S.; Robledo C. & Serna M. (2015) Multilatinas: a content analysis of mission statements and its relationship with the international expansion. Revista Ciencias Estratégicas, (9)(34), 219- 236.

Ansoff H.; Hayes I. & Robert L. (1990) El pensamiento estratégico. México: Ed. Trillas.

Dermol, V. (2012) Relationship between Mission Statement and Company Performance. Scientific Annals Of The 'Alexandru Ioan Cuza, (59)(1), 325-341.

Forehand, G. & Sheshunoff. A. (2003) Worth the Effort: Strategic Planning for Superior Bank Performance. Kentucky Banker Magazine, (914), 13-14.

Galán, A. (2016) The R&D and the internationalization of business organizations. The case of pharmaceutical companies. Usv Annals of Economics & Public Administration, (16)(1), 154-163.

Goet, P. (1997) Mission impossible. Journal of Business Strategy, (18)(1), 2.

Herter, G. (1995) Business planning boosts your chances. Accounting Technology, (11)(4), 20-26.

Holsti, O. R (1968) Content analysis. In: Lindzey, G. & Aronson, E. (Eds.), The handbook of social Psychology. Research Methods. Addison-Wesley, Reading: Mass.

Horwath, R. (2012) Identify Your Purpose. Personal Excellence Essentials, (17)(2), 6.

Jaffe, Dennis T.; Philip Gerould, Glenn Tobe & Glen Tobe (1993). Organizational Vision, Values and Mission. In: Dennis T. Jaffe, et al. (Eds.), Course Technology Crisp.

Jimenez-Martinez, J. I. (2007) Determinantes para la internacionalización de las Pymes mexicanas. Análisis Económico, (22)(49), 111-131.

Kemp, S. & Dwyer, L. (2003) Mission statements of international airlines: A content analysis. Tourism Management, (24), 635–653.

López- Morales, J. S. & Ortega- Ridaura, I. (2016) Presencia de la expansión internacional en la misión y visión de las principales empresas privadas y estatales de América Latina. Estudios Gerenciales, (32)(140), 269-277.

Medina, S. (2013) Inversión extranjera directa por entidad, Comercio Exterior, (63)(2), 3-7.

Mintzberg, Henry (1988). Las Cinco Ps de la Estrategia, 21-30. En: Mintzberg H. & Q. Brian. (Eds.), El proceso estratégico; conceptos, contextos y casos. Prentice Hall, México.

Mora, K. (2011) 10 razones para invertir en la ciudad de México. En: http://www.eluniversaldf.mx/home/nota33176.html

Palafox De Anda, G. (2003) Los procesos estratégicos en la empresa. Hospitalidad ESDAI, (4), 35-51.

Pearce, J. A. & David, F. (1987) Corporate Mission Statements: The Bottom Line. Academy of Management Executive, (1)(2), 109-116.

Pérez, G. (1994) Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Tomo II. Técnicas de análisis de datos. Madrid: La Muralla S. A.

Phillips, A. (1988) El comercio exterior de México, evolución reciente y perspectivas. Comercio Exterior, (38)(5), 363-366.

Pownall, Mike. (2016) Vision & Mission Statements for equine practices. Equimanagement. In: https://equimanagement.com/articles/vision-mission-statements-equine-practices-55269

Promexico (2010). 200 Años de Comercio Exterior de México, Negocios. (8)(9). En: http://www.economiasnci.gob.mx/sic_php/pages/bruselas/trade_links/esp/sepesp2010.pdf

Redacción IDM (2016) Nuevo Puerto de Veracruz. Infraestructura y desarrollo en México. En: https://issuu.com/revistaidm/docs/idm_24_dic-ene

Robledo-Ardila, C. & Rios-Molina, C. (2013) La internacionalización como objetivo explícito en la visión y misión declaradas de las 500 empresas más grandes en Colombia. Revista Ad-Minister, (22), 33-50.

Simpson, D. (1994) Rethinking mission and vision. Planning Review, (22)(5), 9-11. DOI: https://doi.org/10.1108/eb054474

Secretaría de Economía (2016). México cuenta con 12 Tratados de Libre Comercio, En: https://www.gob.mx/se/articulos/mexico-cuenta-con-12-tratados-de-libre-comercio?idiom=es

Sengupta, Subhanjan & Sahay, Arunaditya (2017). Comparing mission statements of social enterprises and corporate enterprises in the new renewable energy sector of India: a computer aided content analysis study. Journal of Global Entrepreneurship Research, (7), 21. DOI: https://doi.org/10.1186/s4049

Sufi, T. & Lyons, H. (2003) Mission statements exposed. International Journal of Contemporary Hospitality Management, (15)(5), 255-262.

Robledo, C. & Ríos, C. (2013) La internacionalización como objetivo explícito en la misión y visión declaradas de las principales empresas colombianas. En: http://www.scielo.org.co/pdf/adter/n22/n22a3.pdf

Sufi, Tahir & Lyons, Howard (2003). Mission statements exposed. International Journal of Contemporary Hospitality Management, (15)(5), 255-262. DOI: https://doi.org/10.1108/09596110310482173


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jose Satsumi Lopez-Morales, Adriana Ruby Alfaro Uribe, Carolina Diaz Pugh, Mauricio Villarreal Mendez, Valeria Lizeth Pedraza Caballero

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.