Brand Personality Model of Chain Drug Stores in Chile

Authors

  • Manuel Escobar-Farfán Universidad de Santiago de Chile
  • Rodrigo Gallargo Universidad de Santiago de Chile

DOI:

https://doi.org/10.15665/dem.v16i2.1532

Keywords:

Personalidad de marca, Farmacias, Rasgos de Personalidad, Chile, marca

Abstract

This research proposes a brand personality model called "Pharmacy Chains Brand Personality", this industry is relevant, since it is a fundamental pillar for society, as well as for the elaboration of new commercial strategies for consumers. A confirmatory factorial analysis has been applied. The results indicate 14 personality traits grouped into two personality dimensions; transparency and ambition. This document contributes to the brand literature and consumer behaviour, as it delivers consumer behaviour and decision-making patterns in the Chilean pharmaceutical industry.

Resumen

Esta investigación propone un modelo de personalidad de marca denominado “Pharmacy Chains Brand Personality”, esta industria es relevante, ya que es un pilar fundamental para la sociedad, como también para la elaboración de nuevas estrategias comerciales para los consumidores. Se ha aplicado un análisis factorial confirmatorio, dando como resultado la validez de 14 rasgos de personalidad agrupados en dos dimensiones de personalidad; transparencia y ambición. Este documento contribuye a la literatura de marca y conducta del consumidor, ya que entrega patrones comportamiento y de decisión de compra del consumidor en la industria farmacéutica chilena.

Resumo

Esta pesquisa propõe um modelo de personalidade da marca denominado "Personalidade da Marca das Cadeias de Farmácia", relevante para essa indústria, pois é um pilar fundamental para a sociedade, bem como para a elaboração de novas estratégias comerciais para os consumidores. Uma análise fatorial confirmatória foi aplicada. Os resultados indicam 14 traços de personalidade agrupados em duas dimensões de personalidade; transparência e ambição. Este documento contribui para a literatura de marca e comportamento do consumidor, uma vez que proporciona padrões de comportamento e tomada de decisão do consumidor na indústria farmacêutica chilena.

Author Biographies

Manuel Escobar-Farfán, Universidad de Santiago de Chile

Departamento de Administración, Facultad de Administración y Economía. Universidad de Santiago de Chile

Rodrigo Gallargo, Universidad de Santiago de Chile

Departamento de Tecnologías de Gestión de la Facultad Tecnológica, Universidad de Santiago de Chile

References

Aaker, J. (1997). Dimensions of brand personality. Journal of Marketing Research, 34, 347-356.

Ahmad, A. & Thyagaraj, K. (2014). Applicability of Brand personality dimensions across cultures and product categories: A review. Global Journal of Finance and Management, 6(1), 9–18.

Ahmad, M. (2015). Antecedents of Halal Brand Personality. Journal of Islamic Marketing, 6(2), 209–223.

Ahmed, M. y Tahir Ja, M. (2015), An extension of Aaker’s brand personality model from Islamic perspective: a conceptual study, Journal of Islamic Marketing, 6(3), 388-405.

Anisimova, T. (2007). The effects of corporate brand attributes on attitudinal and behavioural consumer loyalty. Journal of consumer marketing, 24(7), 395-405.

Araujo, F., DaRocha, A. & Ferreira, J. (2013). Brand personality of Global Quick-Service Restaurants in emerging and developed markets: A comparative study in Brazil and the U.S. Latin American Business Review, 14, 139–161.

Araya-Castillo, L., y Escobar-Farfán, M. (2015). Personalidad de marca de las escuelas de negocios en Chile: Propuesta de modelo. Revista Ad-minister, 27, 53-73.

Arias Martínez, B. (2008). Desarrollo de un ejemplo de análisis factorial confirmatorio con LISREL, AMOS y SAS. Publicaciones del INICO, 75.

Avis, M. (2012). Brand personality factor based models: A critical review. Australasian Marketing Journal, 20, 89–95

Bosnjak, M., Bochmann, V. & Hufschmidt, T. (2007). Dimensions of brand personality attributions. A person-centric approach in the German Cultural context. Social Behavior and Personality, 35(3), 303–316.

Azoulay, A., y Kapferer, J. (2003). Do brand personality scales really measure brand personality?Journal of Brand Management, 11(2), 143-155.

Cadem (2017). Confianza e Imagen Empresarial, Octava Edición. Cadem, Research Insight Innovation, Santiago de Chile.

Castillo, D., Burgos, F., & Gascón, M. P. (2015). El papel de las farmacias comunitarias en el control de las enfermedades respiratorias. Archivos de Bronconeumología, 51(9), 429-430.

Cavaco, A. M., Dias, J. S., & Bates, I. P. (2005). Consumers’ perceptions of community pharmacy in Portugal: a qualitative exploratory study. Pharmacy World and Science, 27(1), 54-60.

Cloninger, S. C. (2003). Teorías de la Personalidad. México: Pearson educación.

Colmenares, O., & Saavedra, J. (2008). Dimensiones de personalidad de marca. Caso de estudio: cadenas de farmacias. Revista Venezolana de Gerencia, 220-232.

De la Fuente, S. (2011). Análisis factorial. Madrid, España: Universidad Autónoma de Madrid.

Denzin, N. K., y Lincoln, Y. (2000). The discipline and practice of qualitative research. Hundbook of Qualitative Research: Thausand Oak, CA: Sage Publications

Escobar-Farfán, M., Mateluna, C. y Araya-Castillo, L. (2016). Evolución y descripción de los modelos de personalidad de marca en Latinoamérica. Dimensión empresarial, 14(2), 91-113.

Escobar-Farfán, M. y Mateluna, C. (2016). Modelos de personalidad de marca: una descripción de 1997 a 2015. Revista Academia y Negocios, 2(2) 29-42.

Escobar-Farfán, M., Cardoza, C., Vega, J., & Cañas, M. (2017). Propuesta de modelo: personalidad de marca en cadenas de farmacias en Chile. Suma de Negocios, 8(17), 47-56.

Fiscalía Nacional Económica. (2008). Requerimiento en contra de Farmacias Ahumada S.A Cruz Verde S.A. y Salcobrand S.A. Santiago.

Fornell, C., y Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. Journal of marketing research, 382-388.

Gastelurrutia, M. A. (2012). El rol de la farmacia comunitaria en salud pública. (El caso del farmacéutico ante las toxicomanías). Farmacéuticos Comunitarios, 4(2), 78–83.

Gebauer, H. (2008). Robust management policies for positioning pharmacies as healthcare service providers. European Management Journal, 26(3), 175-187.

Geuens, M., Weijters, B. & de Wulf, K. (2009). A new measure of brand personality. International Journal of Research in Marketing, 26(2), 97–107.

Freling, T. H. (2005). An examination of brand personality through methodological triangulation. The Journal of Brand Management, 13(2), 148–162.

Gastelurrutia, M. A. (2012). El rol de la farmacia comunitaria en salud pública. (El caso del farmacéutico ante las toxicomanías). Farmacéuticos Comunitarios, 4(2), 78-83.

Gordon, R., Zainuddin, N. and Magee, C. (2016), “Unlocking the potential of branding in social marketing services: utilising brand personality and brand personality appeal”, Journal of Services Marketing, Vol. 30 No. 1, pp. 48-62.

Haigood, T. (2001). Desconstructing Brand Personality. AMA Summer Educators Conference. Chicago.

Hair, J., Bush, R., & Ortinau, D. (2010). Investigación de Mercados. Mexico DF: McGraw-Hill.

Hair, J., Black, W., Babin, J., & Anderson, R. (2009). Multivariate Data Analysis. Pearson Prentice Hall

Ha, H.Y. & Janda, S. (2014), “Brand personality and its outcomes in the Chinese automobile industry”, Asia Pacific Business Review, Vol. 20 No. 2, pp. 216-230.

Horvat, N., & Kos, M. (2011). Slovenian pharmacy performance: a patient-centred approach to patient satisfaction survey content development. International journal of clinical pharmacy, 33(6), 985-996.

Hu, L. y Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55.

Kapferer, J. N. (2012). The new strategic brand management: Advanced insights and strategic thinking. Kogan page publishers.

Keller, K. (2012). Strategic brand management. Building, measuring, and managing brand equity. Inglaterra: Pearson Education Limited.

Kotler, P. y Armstrong, G. (2012). Marketing. Decimocuarta Edición. México Pearson Educación.

Kumar, V. y Nayak, J. (2014). The measurement y conceptualization of destination personality. Tourism Management Perspective, 12, 83-93.

Lee, H. y Cho, C. (2017). An application of brand personality to advergames: The effect of company attributes on advergame personality. Computers in Human Behaviour, 69, 235-245.

Liu, Z., Huang, S., Hallak, R. & Liang, M. (2016). Chinese consumers´ brand personality perceptions of tourism real estate firms. Tourist Management, 20, 310–326.

Loch, J. (2012). Disen˜ o de un modelo de negocio para una empresa de servicios orientada al ámbito público del mercado farmacéutico chileno [Memoria para optar al grado de magister en gestión y dirección de empresas]. Santiago de Chile: Universidad de Chile.

Lenk, P., Batra, R. & Wedel, M. (2003). Representing Brand and Category Personality with Circumplex Models. An Arbor: University of Michigan Business School.

Leonard, E., & Prevel Katsanis, L. (2013). The dimensions of prescription drug brand personality as identified by consumers. Journal of Consumer Marketing, 30(7), 583-596.

Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Ciência Saúde Coletiva, 17(3), 613-619.

McDaniel, C. y Gates, R. (2016). Investigación de mercados. Mexico DF: Editorial Cengage Learning.

Malhotra, N. (2008). Investigación de Mercados. México D.F.: Pearson Educatión.

Ministerio de Economia Fomento y Turismo. (2013). El Mercado de Medicamentos en Chile. Santiago de Chile: Division de Estudios.

Ministerio de Salud. (2013). Decreto 466 aprueba Reglamento de farmacias, droguerías, almacenes farmacéuticos, botiquines y depósitos autorizados. Santiago de Chile: Biblioteca del Congreso Nacional de Chile.

Ministerio de Salud. (2017). Decreto con Fuerza de Ley 725; Decreto 725. Código Sanitario. Santiago de Chile: Biblioteca del Congreso Nacional de Chile.

Perepelkin, J., yDi Zhang, D. (2011). Brand personality and customer trust in community pharmacies. International journal of pharmaceutical and healthcare marketing, 5(3), 175-193.

Quiroz, J., & Givovich, F. (2009). Posible colusión de precios en el mercado de las farmacias. Santiago de Chile.

Rauschnabel, P., Krey, N., Babin, B., y Ivens, B. (2016). Brand management in higher education: the university brand personality scale. Journal of Business Research, 69(8), 3077-3086.

Salinas, M. (2015). Caso de Marketing: Análisis de las estrategias de comercialización de los productos farmacéuticos genéricos en el Ecuador. Trabajo práctico del examen complexivo previo a la obtención del título de ingeniera en marketing. Universidad Técnica de Machala.

Schiffman, L. y Lazar K. (2010). Comportamiento del consumidor. México D.F. Pearson Educación.

Staton, W., Etzel, M., y Walker, B. (2007). Fundamentos de Marketing. México: McGraw-Hill.

Sweeney, J.C., Brandon, C., 2006. Brand personality: exploring the potential to move from factor analytical to circumplex models. Psychology and Marketing 23 (8), 639–663.

Tinto, J. A. (2008). La imagen de marca de las ciudades. Provincia, 19, 91-121.

Tobar, T. (2015). Distribución de farmacias por región. Situación a Junio de 2015. Ministerio de Salud de Chile. Disponible en: http://web.minsal.cl/wp-content/uploads/2015/09/2015_06-distribuci%c3%93n-farmacias-junio-2015-2.pdf

Toldos, M., y Castro, M. (2015). Brand personality and purchase intention. European Business Review, 27(5), 462-476.

Usakli, A., y Baloglu, S. (2011). Brand personality of tourist destinations: an application of self-congruity theory. Tourism Management, 32(1), 114-127.

Wirth, F., Tabone, F., Azzopardi, L. M., Gauci, M., Zarb‐Adami, M., & Serracino‐Inglott, A. (2010). Consumer perception of the community pharmacist and community pharmacy services in Malta. Journal of Pharmaceutical Health Services Research, 1(4), 189-194.

Downloads

Published

2018-07-20

How to Cite

Escobar-Farfán, M., & Gallargo, R. (2018). Brand Personality Model of Chain Drug Stores in Chile. Dimensión Empresarial, 16(2), 73 - 84. https://doi.org/10.15665/dem.v16i2.1532

Issue

Section

RESEARCH RESULTS ARTICLES

Most read articles by the same author(s)