Lean Start-Up as a Strategy for the Development and Management of Dynamic Entrepreneurships

Luis Araya Castillo


DOI: http://dx.doi.org/10.15665/dem.v16i2.1487

Abstract


In recent years, several methodologies have emerged for the development and management of enterprises and new enterprises. One of the methodologies with the greatest impact in the global entrepreneurial community in the creation of the launch, developed by Erick Ries in 2008. This is based on the principles of scientific method and artistic creation. In this scenario, the objective of the present investigation is to analyze the methodology of Lean Initiation as a process of management and development of enterprises, mainly states as dynamic. In addition, a brief comparative analysis with other similar methodologies will be carried out in such a way that it is possible to objectively justify the use of this method.

 

Resumen

En los últimos años han surgido una serie de metodologías para el desarrollo y la gestión de emprendimientos y nuevas empresas. Una de las metodologías con mayor impacto en la comunidad emprendedora global es la del Lean Start-up, desarrollada por Erick Ries en el año 2008.Ésta se fundamenta en los principios del método científico y de la creación artística. En este escenario, el objetivo de la presente investigación es el de analizar la metodología del Lean Startup como proceso de gestión y desarrollo de emprendimientos, principalmente aquellos clasificados como dinámicos.  Además, se realizará un breve análisis comparativo con otras metodologías similares de forma tal que sea posible justificar objetivamente la utilización de este método.

 

Resumo

Nos últimos anos, vários métodos surgiram para o desenvolvimento e gestão de empresas e novas empresas. Um dos métodos com maior impacto na comunidade empreendedora global na criação do lançamento, desenvolvido por Erick Ries em 2008. Isto é baseado nos princípios do método científico e da criação artística. Neste cenário, o objetivo da presente investigação é analisar a metodologia de Lean Initiation como um processo de gestão e desenvolvimento de empresas, principalmente estados como dinâmicos. Além disso, uma análise comparativa com outras metodologias similares será realizada de tal forma que seja possível justificar objetivamente o uso desse método.


References


Alcaraz, R. (1998). El emprendedor de exito. México: Mc Graw Hill.

Audretsh, D, Thurik, R. (2004). A model of the entrepreneurial economy. Estados Unidos.

Banco Interamericado de Desarrollo. (2008). Entrepreneurship, Growth and Public Policy. Estados Unidos.

Barringer, L. (2005). Entrepreneurship: successfully launching new ventures. Ireland: Pearson.

Benavides, M. (2007). El estudiante universitario como emprendedor. España.

BID-FOMIN. (2008). Guía de Aprendizaje sobre Emprendimientos Dinámicos.

Blank, S. & Dorf, B. (2012). The Startup Owner's Manual. K&S Ranch Press.

Blank, S. (2013). Why the Lean Start-Up Changes Everything? Harvard Business Review, 91(5), pp.61-67

Casadesus-Masanell, R. & Ricart, J. (2011). How to Design a Winning Business Model. Harvard Business Review 89, nos. 1-2 (January–February 2011): 100–107.

Casson, M. (2009). The entrepreneur: an economic theory. Oxford: Martin Robertson

Colomina, E. & Yañez, L. (2014) Herramientas para el análisis y validación de ideas de negocio. Revista Global de Negocios, 2(4), 105-123.

Croll, A. & Yoskovitz, B (2013) Lean Analytics. Cambridge: O´Really,

Davidsson, P. & Wiklund, J (1991). Levels of analysis in entrepreneurship research: current research practice and suggestions for the future. Entrepreneurship Theory and Practice, 24(4), 81-99.

Global Enterpreneurship Monitor. (2015). GEM 2015 Global Report. Wellesley, Mss.: Babson College.

Hidalgo, Gabriel; Kamiya, Marco & Reyes, Mario (2014). Emprendimiento dinámico en América Latina: avances en prácticas y políticas. CAF. En: http://publicaciones.caf.com/media/41597/emprendimientos_dinamicos_america_latina.pdf

Isenberg, D. (2010). How to start an entrepreneurial revolution. Harvard Business Review. Vol. 88. No. 6

Kantis, H, Federico, J. & Ibarra S. (2016). Condiciones Sistémicas para el Emprendimiento Dinámico 2016: novedades y tendencias para fortalecer e integrar los ecosistemas de la región. Buenos Aires: PRODEM

Kantis, H., Ishida, I & Komori,M. (2002). Empresarialidad en economías emergentes: creación y desarrollo de nuevas empresas en América Latina y el Este de Asia. Nueva York: BID.

Kantis, H., Menéndez, C. & Federico, J. (2012). Políticas de fomento al emprendimiento dinámico en América Latina: tendencias y desafío. Argentina: CAF.

Landström, H. (2001). Pioneers in entrepreneurship and small business research. New York: Springer.

Luecke, R. (2005). Cómo crear una empresa exitosa: técnicas y consejos esenciales para empezar y hacer crecer un nuevo negocio. (A. García Bertán, Trad.) Barcelona: Ediciones Deusto.

Magretta, J. (2002). Why business models matter. Harvard Business Review, 80(5), 86-93.

Moroz, P. W. & Hindle, K. (2012). Entrepreneurship as a process: Toward harmonizing multiple perspectives. Entrepreneurship Theory and Practice, 36(4), 781-818.

Morris, M.H., Kuratko, D. F. & Schindehutte, M. (2001). Towards integration: understanding entrepreneurship through frameworks. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 2(1), 35-49

OCDE (2014) Capital Humano y Desarrollo Económico. Paris: OCDE

Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2011). Generación de modelos de negocio: un manual para visionarios, revolucionarios y retadores (6 ed.). Bacelona: Deusto.

Osterwalder, A., Pigneur, Y. & Tucci, C. L. (2005). Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems, 16(1), 1- 25.

Peralta, J. (2014). Retos del emprendimiento en Latinoamérica. En: http://www.pitchbull.com/wisdomcave/retos-del-emprendimiento-en-latinoamerica/

Reyes, M. (2012). Lo que Centroamérica puede hacer para que el emprendimiento dinámico apoye a su crecimiento. Costa Rica: P3 Ventures y CAF.

Ricart, J. E. (2009). Modelo de Negocio: El eslabón perdido en la dirección estratégica. Universia Business Review, 23, 12-25.

Ries, E. (2011) The Lean Startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. New York: Random House Digital, Inc.

Ries, E. (2012). El método Lean Startup: cómo crear empresas de éxito utilizando la innovación continua (Versión Kindle ed.). Madrid: Ediciones Deusto.

Sánchez-Ocaña, A. S. (2011). Ha llegado la hora de montar tu empresa (Cuarta ed.). Barcelona: Ediciones Deusto.

Sharkey, M. (2013). 6 things wrong with the ‘Lean Startup’ model (and what to do about it). En; https://venturebeat.com/2013/10/16/lean-startups-boo/ [20/12/2017].

Timmons, J. (2012) New venture creation: entrepreneurship for the 21st century (9 ed.). New York: Mc Graw Hill


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Luis Araya Castillo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.